Wouter Hoeffnagel - 24 november 2014

90% van alle data is in de afgelopen twee jaar verzameld

90% van alle data die ooit is verzameld is in de afgelopen twee jaar gegenereerd. Bedrijven zetten big data in om concurrentievoordeel te realiseren.

Dit blijkt uit onderzoek van Datameer. Het analyseren van de enorme hoeveelheid verzamelde data wordt ook wel big data genoemd. Big data is een ontwikkeling die de laatste jaren een enorme vlucht heeft gemaakt. In Noord-Amerika investeert op dit moment 56,3% van de bedrijven in big data. In Europa ligt dit percentage op 44,3%. In Azië is de investeringsbereidheid met 52,9% eveneens groot.

Sectoren
Als we kijken naar sectoren gaat de financiële sector voorop in de omarming van big data. 22% van de financiële instellingen investeert in big data. In de technologiesector ligt dit percentage op 16%, terwijl 14% van de telecombedrijven investeert in big data. De retailsector staat met 9% op de vierde plek, terwijl in zowel de zorg als de overheid 5% van de instellingen actief bezig is met big data.

Datameer identificeert vijf use cases voor big data:

  • Customer analytics (48%)
  • Operationele analytics (21%)
  • Fraude & compliance (12%)
  • Nieuwe producten & service innovatie (10%)
  • Enterprise Data Warehouse optimalisatie (10%)