Redactie - 21 november 2014

Fujitsu pakt uit op Forum in München

Veel partners en klanten van Fujitsu gingen half november 2014 mee naar het Fujitsu Forum in München, het op de Cebit na, grootste IT-evenement in Duitsland. De Nederlandse vestiging wilde laten zien wat ‘human centric innovation’ betekent. Het Japanse bedrijf pakte namelijk flink uit bij onze oosterburen en toont wat het heeft aan producten en diensten.

Op 19 en 20 november 2014 was München het toneel van Fujitsu. Er komen zo’n 12.000 mensen naar het evenement. Raimond van het Reve (foto), Head of Channel Sales bij Fujitsu Nederland, is er vol van: “Het is echt heel groots; je kijkt er je ogen uit.” 

Partners, klanten en prospects gaan elk jaar mee naar Duitsland. “Ons bedrijf heeft zo veel producten en diensten; daar heb je echt een heel groot evenementengebouw voor nodig om het te kunnen tonen. Wij hebben natuurlijk in Nederland ook een jaarlijkse partnerdag, maar pas in Duitsland krijgen ze echt een idee van het brede portfolio dat we voeren.”

En natuurlijk is er jaarlijks een bindingselement gedurende het bezoek. “Wij werken alleen met partners die zich aan ons committeren. Wij doen dat tenslotte ook: we verzorgen trainingen, we gaan mee als ondersteuning naar klanten, mocht dat nodig zijn, we voorzien onze partners van alle gewenste informatie, al dan niet online, maar daar staat wel tegenover dat zij zich bijvoorbeeld goed inlezen in onze visie, onze strategie, onze producten en diensten. Wij hebben leads genererende programma’s voor onze partners die samen met ons optrekken. We verwachten dat ze niet alleen voor de gezelligheid meegaan. Daarmee zouden zij zichzelf trouwens tekort doen, want de belangstelling voor ons bedrijf is goed gegroeid de afgelopen jaren. We hebben interessante klanten weten te bedienen; via onze partners.”

Geïntegreerd systeem

Fujitsu wil zich bijvoorbeeld onderscheiden door geïntegreerde systemen aan de man te brengen. Daar ligt ook enigszins de achtergrond van ‘human centric innovation’: de IT-fabrikant zorgt voor de technische invulling, zodat er meer ruimte is voor de menselijke invulling van automatisering. Neem bijvoorbeeld Fujitsu Integrated System Appliance for VMware EVO: Rail, een appliance voor geïntegreerde systemen die onder VMware draaien. Het biedt een datacenter infrastructuur in één ‘doos’; eenvoudig in het rack te schuiven, aan te sluiten en in het totale platform op te nemen. Van het Revel:“Veel mensen klagen erover dat het zo lang duurt voordat de implementatie van aanvullende rekenkracht of opslag is geïmplementeerd in het datacenter. Dat lossen wij op met deze appliance. Het scheelt veel tijd.” Het hardware platform voor deze appliance is de Fujitsu Server Primergy CX400, geoptimaliseerd voor VMware EVO: Rail. Behalve hogere prestaties (de Fujitsu x86 servers staan op dit moment bovenaan bij 9 van de 13 WMmark benchmarks), zorgt deze server voor tot 27 procent minder energie door het Coo-safe thermisch ontwerp.

Hyperconnected World

De nadruk bij Fujitsu ligt op de ‘Human Centric Intelligence Society’. Niet alleen in de producten en diensten, maar ook bij de talloze presentaties en workshops in München. Het portfolio van de Japanse fabrikant is ontworpen rond de Hyperconnected World. Deze term is gemunt door het World Economic Forum en duidt erop dat steeds meer mensen én dingen met elkaar verbonden zijn. Dat heeft verregaande gevolgen voor het automatiseringsplatform. Het technische centrum van deze verbonden wereld is het Internet of Things. De digitale wereld waarbij je op afstand met bijvoorbeeld een smartphone of tablet allerlei apparaten kunt bedienen: van koelkast tot auto, van wasmachine tot verlichting.

De technologie is er al; bedrijven kunnen steeds sneller innoveren, omdat ze bijvoorbeeld snel simulaties kunnen uitvoeren, of 3D-tekeningen kunnen maken. Als iedereen toegang heeft tot de modernste technologie, wat is dan de sleutel tot succes in de Hyperconnected World? Het antwoord van Fujitsu: de mensen. Zij maken het verschil. “Dat doen wij bijvoorbeeld door veel contact te onderhouden met onze klanten, via onze partners. We doen dat niet meteen om iets te verkopen, maar om met elkaar te bespreken of we kunnen helpen bepaalde uitdagingen aan te gaan. We stellen graag onze kennis ter beschikking”, vertelt Van het Reve.

Opnieuw uitvinden

De samenleving verandert snel en grondig als gevolg van automatisering en de mogelijkheden die betrouwbare netwerken als internet bieden. Fujitsu helpt de IT-oplossingen robuust en veilig te maken zodat organisaties nieuwe waarden kunnen creëren voor hun klanten. Het bedrijf draagt bij aan het proces waarlangs organisaties zich opnieuw uitvinden.

Human Centric Innovations is een nieuwe benadering om bedrijfs- en sociale waarde te scheppen door oplossingen te bieden die mensen, informatie en infrastructuur bij elkaar brengen. “In deze visie komen de elementen samen die tegenwoordig een belangrijke rol spelen”, licht Van het Reve toe. “De mens staat centraal met daaromheen, in de buitenste schil, big data, beveiliging, cloud, software defined connected infrastructure, mobiliteit, en integratie. Die onderwerpen zijn alle met elkaar verbonden en scheppen een nieuwe wereld waarbinnen organisaties hun eigen rol moeten zien te vinden. Wij ondersteunen daarbij.”

Digitaal ecosysteem

Juist door die onderlinge verbondenheid vormen bedrijven, overheden, partners en klanten met elkaar een digitaal ecosysteem. Vernieuwing ontstaat niet meer binnen de grenzen van één bedrijf of overheidsorganisatie. “Fujitsu voorziet een toekomst waarbij een ‘gedistribueerd bedrijf’ een open web-achtige vorm heeft dat zowel particuliere bedrijvigheid als openbare instanties omvat en zich uitstrekt over verschillende bedrijfssectoren. Dergelijke open digitale ecosystemen hebben twee kenmerken”, vertelt Van het Reve, “schaalbaarheid en verscheidenheid. Zij zijn in staat producten en diensten te leveren die niet veel kosten en toch een hoge toegevoegde waarde bieden.” Hij voegt eraan toe dat Fujitsu deze filosofie in de eigen bedrijfsvoering al toepast. “Wij zoeken naar nieuwe, eigentijdse oplossingen in nauwe samenwerking met onze partners en klanten.”

Door: Teus Molenaar

Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024