Wouter Hoeffnagel - 20 november 2014

SIDN: ‘’Snacken’ op smartphone en tablet is populair’

Gebruikers vertonen op mobiele devices als smartphones en tablets heel ander surfgedrag dan op de pc of laptop. Op mobiele devices vertonen gebruikers ‘snackgedrag’: veel korte sessies van nauwelijks één minuut. Op de pc en laptop duurt een sessie een stuk langer, namelijk ongeveer een halfuur. Ook valt op dat gebruikers op mobiele devices veel vaker websites bezoeken, maar wel minder verschillende websites.

Dat blijkt uit het onderzoek ‘Trends in internetgebruik’ dat SIDN, het bedrijf achter .nl, in samenwerking met marktonderzoeksbureau GfK heeft uitgevoerd. Voor dit onderzoek is ondermeer het internetgebruik van 10.000 gebruikers over meerdere apparaten gedurende acht maanden geanalyseerd. De resultaten van het onderzoek zijn vandaag gepresenteerd tijdens het ECP Jaarcongres.

Apps vervangen websites niet
Apps blijken de rol van domeinnamen of websites niet over te nemen. Apps zijn vooral populair op smartphones. Op het grotere scherm van een tablet neemt het gebruik van apps af, terwijl het gebruik van webbrowsers juist toeneemt. Het aantal apps dat mensen gebruiken is beperkt. Van de Nederlandse bedrijven blijkt slechts een minderheid apps als belangrijk voor hun online strategie te zien. Wel valt op dat de populariteit van bookmarks de laatste jaren gedaald is. Mogelijk is de functie hiervan op mobiele devices deels door apps overgenomen.

.nl is het meest bezochte domein onder Nederlandse internetgebruikers. Het merendeel van de unieke url’s die zij bezoeken heeft een .nl-extensie. Gebruikers brengen daarnaast de meeste tijd door op websites met een .nl-domeinnaam. Op mobiele apparaten ligt het aandeel van .nl-domeinnamen hoger dan op PC’s en laptops. Vooral tablet- en phabletgebruikers bezoeken veel .nl-domeinnamen, omdat zij in tegenstelling tot smartphonegebruikers relatief veel webshops bezoeken. Deze hebben vaker dan andere websites een .nl-extensie.

Voorkeur aan .nl-domeinnaam voor eigen bedrijf
De metingen en enquêtes geven aan dat consumenten domeinnamen ook in de toekomst blijven gebruiken. Daarbij valt op dat vooral .nl-domeinnamen steeds meer als een serieuze internettoepassing gezien worden. Jongeren bezoeken relatief veel andere domeinnamen dan .nl voor social media en gaming, maar geven voor zakelijk gebruik (eigen onderneming, zzp’er) de voorkeur aan het registreren van een .nl-domeinnaam. Privésites en een eigen e-mailadres worden steeds minder populair als toepassing van een eigen domeinnaam.