Wouter Hoeffnagel - 17 november 2014

Salesforce introduceert Salesforce1 Lightning Connect

Het customer success-platform Salesforce introduceert Salesforce1 Lightning Connect, een nieuwe methode voor het realtime integreren van gegevens die zijn opgeslagen in legacy backoffice-systemen. Lightning Connect maakt het mogelijk elke gegevensbron in Salesforce te integreren. Partners als Informatica, Jitterbit, MuleSoft, Progress Software, SnapLogic en SoftwareAG stellen een library van adapters beschikbaar voor Lightning Connect.

Recent onderzoek onder CIO's wijst uit dat voor 48% data-integratie het belangrijkste knelpunt is. De huidige methoden voor data-integratie, zoals het handmatig overzetten van bestanden, File Transfer Protocol, point-to-point of enterprise service bus, zijn te beperkt in omvang of te complex om te implementeren. Onderzoeksbureau Gartner zegt dat meer en meer organisaties gegevens realtime willen kunnen verwerken. Ze verwachten realtime levering van gegevens, zonder enige vertraging. Data-integratietechnologie is de sleutel voor bedrijven om dit te bereiken.

Real-time data-integratie
Salesforce Lightning Connect is een nieuwe vorm van realtime data-integratie. De methode verandert de manier waarop bedrijven toegang hebben tot en zich verbinden met gegevens in legacy-systemen. Lightning kan worden geconfigureerd met point-en-click-tools, zonder het onnodig kopiëren of opslaan van verouderde gegevens.

Iedere gebruiker kan met Salesforce Lighting Connect snel data met elkaar verbinden, zonder het schrijven van enige code. Verkooporganisaties kunnen bijvoorbeeld ordergegevens van externe applicaties in de Sales Cloud zetten zodat verkopers de orderstatus altijd kunnen inzien, ook onderweg via de Salesforce1 Mobile App.

Up-to-date informatie
Gegevens worden niet op meerdere locaties gekopieerd of opgeslagen. Met Lightning Connect hebben zakelijke gebruikers toegang tot up-to-date informatie, die ze direct kunnen benutten voor hun business. De ICT-afdeling hoeft niet meer complexe integratieprojecten of meerdere datasilo’s te beheren. Bedrijven kunnen bijvoorbeeld door klanten teruggestuurde producten in real-time in de Service Cloud terugzien.

Lightning Connect maakt het mogelijk gegevens die niet in Salesforce staan te behandelen alsof ze er wel in staan. Gebruikers kunnen zoeken in meerdere externe gegevensbronnen en de gegevens gebruiken in Visualforce. Ook kunnen ze Apex-code gebruiken om op maat gemaakte apps te bouwen. Deze kunnen ze vervolgens relateren aan klantgegevens binnen Salesforce.