Gartner: ‘Tabletmarkt kan flink profiteren van BYOD’
16-11-2014 | door: Wouter Hoeffnagel

Gartner: ‘Tabletmarkt kan flink profiteren van BYOD’

De tabletmarkt kan flink profiteren van de Bring Your Own Device (BYOD) trend. De hoeveelheid apparaten die bedrijven op de werkvloer kunnen ondersteunen neemt door BYOD flink toe. Gartner stelt dat IT-afdelingen met een BYOD-programma drie keer zoveel gebruikers kunnen ondersteunen dan met tablets die in bezit zijn van het bedrijf.

“IT-leiders kunnen een half miljoen dollar uitgeven en 1.000 tablets van het bedrijf ondersteunen, terwijl zij ook 2,745 tablets van werknemers kunnen ondersteunen met hetzelfde budget”, zegt Federica Troni, onderzoeksdirecteur bij Gartner. “De directe kosten van tablets van werknemers zijn 64% lager. Organisaties die met meerdere werknemers te maken hebben die tablets willen gebruiken als een gebruiksvriendelijke apparaat is het aanbieden van een BYOD-mogelijkheid het beste alternatief om de kosten te beperken en toegang te verbreden.”

Total cost of ownership
Gartner stelt dat BYOD-smartphones een total cost of ownership (TCO) opleveren dat niet veel afwijkt van de TCO van smartphones in bezit van een bedrijf. Bedrijven kunnen alleen besparingen realiseren als organisaties slechts een deel van de aanschafkosten betalen of bijbehorende data-abonnementen niet vergoeden. Dit is tekenend voor een situatie waarbij gebruikers niet volledig recht hebben op een zakelijke smartphone, maar deze wel zo nu en dan nodig hebben of deze willen voor het extra gebruiksgemak willen gebruiken.

Het onderzoeksbureau verwacht dat nagenoeg alle bedrijven in de nabije toekomst BYOD zullen omarmen. In 2017 zou maar liefst 90% van de bedrijven een vorm van BYOD ondersteunen. Deze BYOD-programma’s variëren flink in volwassenheid. Gartner verwacht dat in 2018 tweemaal zoveel privé-apparaten zullen worden gebruikt voor werkdoeleinden dan apparaten van de werkgever.

Doelgroep voor BYOD
Bedrijven zouden zich met BYOD-programma’s vooral moeten richten op gebruikers die interesse hebben in een bredere reeks apparaten voor hun werk. Ook zouden deze werknemers overweg moeten kunnen met technologie. Bedrijven doen er verstandig aan één hoofddoel te selecteren voor de implementatie van BYOD. Denk hierbij aan gebruikerstevredenheid, kostenvermindering of mobiele uitbreiding. Meerdere doelen zullen in de meeste gevallen volgens Gartner niet haalbaar of verenigbaar zijn.

“BYOD-initiatieven kunnen tot kostenbesparingen opleveren, maar dit is niet altijd het geval”, zegt Troni. ”Organisaties die de keuze in apparaten willen verbreden of de toegang tot mobiele technologie willen vergroten geven net zoveel of zelfs meer uit aan BYOD-apparaten.”

Terug naar nieuws overzicht