Witold Kepinski - 17 november 2014

Protinus IT 'geboren in de cloud'

Protinus IT, de managed sourcing specialist uit Houten, bestaat alweer vier jaar. In die tijd heeft het bedrijf in samenwerking met fabrikanten, distributeurs en gespecialiseerde resellers een steeds groter klantportfolio weten op te bouwen bij de rijksoverheid, lokale overheden en in het bedrijfsleven. Marcel Hofstra, directielid van Protinus IT, ziet nog meer groeikansen met zijn ISO 9001 en ISO 14001 gecertificeerde diensten, onder andere op het gebied van software en infrastructuur. Hiermee wil Protinus IT meehelpen aan het bouwen van Shared Services Centers voor gemeenten en specialistische (maatwerk-)oplossingen aan het corporate bedrijfsleven leveren.

Protinus (Latijn: ‘onmiddellijk’) brengt IT-vraag en -aanbod bij elkaar en zorgt bovendien voor de beste gespecialiseerde partners, aldus Hofstra. “Dat zijn partners die normaliter moeilijk toegang hebben tot de corporate markt, terwijl grote bedrijven op hun beurt slecht toegang hebben tot deze specialistische IT-dienstverleners en hun kennis. De geldende (interne) voorschriften en sourcing methodiek zit de toegang tot deze leveranciers vaak in de weg. Met een intelligente methode van IT-sourcing en -contracting, het zogenaamde ‘managed sourcing’, groeit Protinus IT snel in de IT-sourcingmarkt. Dat onze managed sourcing formule werkt kunnen we concluderen door de snel groeiende klantenbase die Protinus IT mag bedienen. Dit zijn zowel centrale- als decentrale overheden, als ook klanten binnen de zakelijke dienstverlening”, Hofstra vervolgt. “We concentreren ons op organisaties met 5000 werkplekken of groter. Grote organisaties hebben vaak te maken met de problematiek van veel verschillende IT-contracten en leveranciers die gemanaged moeten worden. Protinus IT ontzorgt ze met haar managed sourcing propositie. Protinus IT heeft inmiddels een aardige positie binnen de IT-leveranciersmarkt verworven en bedient een leuke gevarieerde set van klanten.”

Vreemd

“In het begin, toen Protinus IT pas was begonnen, werd er in de IT-branche vreemd tegen ons concept aangekeken, vervolgt Hofstra. “We pasten volgens sommigen niet direct in de traditionele distributiemodellen die bestaan uit fabrikant, en/of distributeur en/of reseller. Maar we werken juist nauw samen met partners om de beste oplossingen aan klanten te leveren. Daar hebben veel resellers en IT-fabrikanten profijt van. Ons model werkt, want Protinus IT heeft de kennis en kunde in huis om specialistische partners naar de klant brengen. We zien dat er nog steeds veel aanbestedingen worden uitgeschreven die een veelvoud van specialismen vereisen. Dit is iets waar veel echt gespecialiseerde leveranciers niet aan kunnen voldoen. Via ons model lukt dat wel. Dat is een voordeel voor de reseller en de klant, want die krijgt de ‘best of breed’ aan IT-producten, advies en diensten.”

Waardeketen

Hofstra verklaart het succes van Protinus IT en de partners waarmee het samenwerkt: “We richten ons met een duidelijke focus op de grootzakelijke markt. Onderdeel van het succes is dat we als team veel ervaring bieden in de ICT-markt. Protinus IT heeft een enorme kennis van de markt, het leveranciersnetwerk en alle krachtenvelden die daar spelen. We weten daardoor heel goed de juiste partners te vinden. Met onze sourcing aanpak ontsluiten we niet alleen maar distributieketens, maar leggen we een sterke focus op de waardeketen. Elke organisatie heeft namelijk zijn eigen behoefte en daardoor een andere specialisatie en waarde nodig. Protinus IT voorziet in de behoefte van de klant met de juiste oplossing die worden geleverd door partners met expertise.” Laatst heeft Protinus IT ISO-certificeringen gekregen, vervolgt Hofstra: “Protinus IT is ISO 9001 en IS0 14001 gecertificeerd voor kwaliteit en milieu. De ISO-certificeringen geven aan dat je het kwaliteitsniveau goed voor elkaar hebt. Al onze medewerkers en afdelingen zijn geaudit en werken volgens het binnen het kwaliteitshandboek vastgelegde ISO-proces.”

Bid desk

Een ander aspect van het succes is dat Protinus IT een ‘born in the cloud’ speler is. “We zijn van scratch af aan gestart, waarbij we ons businessmodel hebben gebaseerd op de cloud. Ons businessmodel heeft een koppeling met telefonie van cloudprovider Voipro, Microsoft Office 365, Exact online en e-ordering via Onetrail. We koppelen deze technologie weer aan onze klanten, waardoor we een schaalbaar en eigentijds onderscheidend businessmodel hebben. Dat is een belangrijke succesfactor in combinatie met onze specialistische aanbestedingskennis. Protinus IT heeft een speciale bid desk die we, als gevolg van ons succes, aan het uitbreiden zijn. We groeien nog steeds door. We zoeken nog twee nieuwe medewerkers die gewend zijn in de wereld van aanbestedingen te werken.”

Ministerie van Veiligheid en Justitie

Protinus IT biedt zijn diensten op basis van vier kwadranten zegt Hofstra. “Dat is ten eerste de infrastructuur, van PDA tot backend, inclusief housing en hosting. Ten tweede is er de software bestaande uit kantoor-, systeem-, bedrijfssoftware en apps. Ten derde zijn er de human skills, mensen met specifieke vaardigheden. Ten vierde heb je ‘practices’, ofwel methodieken om IT te ontwerpen, te bouwen te onderhouden en te beheren.” Komende tijd ligt de focus op infrastructuur en software, zegt Hofstra. “Daar boeken we successen mee. Zo heeft het Ministerie van Veiligheid en Justitie (V&J) Perceel 4 (Levering van Standaardprogrammatuur & Dienstverlening van Overige Vendoren en open source) gegund aan onder andere Protinus IT en Comparex. De komende jaren moeten we in onderlinge concurrentie strijden om opdrachten voor meer dan 54 verschillende softwareleveranciers. Het perceel wordt door V&J geschat op ruim 10,5 miljoen euro, exclusief BTW per jaar. Het contract beloopt twee jaar en V&J kan deze periode door middel van een of meerdere verlengingen met in totaal 24 maanden verlengen.”

Hofstra zegt dat het contract met het Ministerie van Veiligheid en Justitie een uitgelezen business kans is voor specialistische partners. “Wij vinden dat software meer is dan alleen maar het leveren van licenties. Het gaat ook om diepte-skills, die we samen met partners aanbieden. Elke klant, in dit geval het Ministerie van Veiligheid en Justitie (V&J), krijgt daardoor de beste diensten rond licenties, beheer en onderhoud. We zorgen dat de klant niet ‘oversized’ wordt met licenties, maar dat ze aan de licentievoorwaarden voldoet die IT-leveranciers eisen. Zo betalen ze nooit teveel voor een licentie.”

Metgezel

Qua infrastructuur wil Protinus verder groeien op het gebied van werkplek en accessoires tot netwerken en servers en storage, aldus Hofstra. “We zien bijvoorbeeld groeikansen in het leveren van infrastructuur aan Shared Service Centers voor de centrale overheid en de lokale overheid. Je ziet daar meer digitalisering in het kader van de e-overheid. Zo kunnen gemeenten, door  een gedeelte van de contacten met haar burgers te digitaliseren, efficiënter en sneller bepaalde zaken afhandelen. Bij een aanbesteding voor een Shared Service Center adviseren we gemeenten niet van tevoren gelijk een oplossing te bepalen, maar eerst een leverancier te kiezen die je de benodigde vrijheid biedt en waarmee je wil samenwerken. In dit geval met Protinus IT. Daarna gaan we met de betrokken partners kijken wat de beste oplossing is. Gemeenten kunnen daarbij eventueel met hun vertrouwde partners blijven samenwerken. Dus: niet van tevoren het wiel uitvinden terwijl er genoeg partners zijn die al vaker een specifieke oplossing hebben geleverd. Deze werkwijze wordt door steeds meer gemeenten gewaardeerd. Zo werd Protinus IT dit jaar winnaar van de aanbesteding ‘Logistieke diensten met betrekking tot ICT-Hardware’ van het shared service center Syntrophos (Latijn: ‘metgezel’). Dit is een ICT-samenwerkingsverband tussen de gemeentes Spijkenisse, Bernisse, Brielle en Westvoorne. De aanbesteding bestaat uit twee percelen, te weten werkplekapparatuur en datacenter-apparatuur. Het doel van de gemeenschappelijke regeling Syntrophos is het beheren en verder ontwikkelen van de ICT infrastructuur, informatievoorziening voor de klantcontactcentra, voor het ‘midoffice’ en het coördineren van basisregistraties, geo-informatie en telefonie. Syntrophos functioneert samen in een netwerk van partners, bestaande uit klanten en belanghebbenden. Iedere partner is een schakel in het functioneren van het totaal. Om te komen tot een goed functionerende keten en het kunnen voldoen aan de verwachtingen, wordt het concept van een Shared Service Center in 2014 gezamenlijk verder uitgebouwd en geconcretiseerd. Uitgangspunt daarbij is en blijft dat Syntrophos gericht is op samenwerking met de vier gemeenten.”

Arsenaal

Hofstra is goed gestemd om verder te groeien met zijn software en infrastructuur diensten. “De markt trekt aan, het gaat beter want de klant kijkt weer naar nieuwe oplossingen. De aanbestedingen blijven doorgaan en je ziet dat ook bedrijven hun organisatie op kwaliteit willen inrichten, waardoor ze aanzienlijk de kosten kunnen besparen. Protinus IT kan dat leveren met oplossingen tegen de laagste beheerkosten. We staan open voor nieuwe partners. IT-resellers en consultants kunnen altijd met ons praten. Er zijn veel specialisten in de markt en het is moeilijk voor deze partijen om grote klanten te krijgen, maar in samenwerking met Protinus IT kunnen partners dat wel. Wij ontsluiten ze naar de eindklant. “Onze partners vormen bij elkaar het grootste arsenaal van échte specialisten in Nederland.”

WK