Wouter Hoeffnagel - 13 november 2014

Apps voor mobiel bankieren beschikken over steeds meer functies

Nederlandse banken hebben flink geïnvesteerd in de ontwikkeling van hun mobiel bankieren apps. Niet eerder groeide het aantal opties in de mobiel bankieren apps zo hard als het afgelopen halfjaar. Gemiddeld is over de gehele linie het aantal functies met 73% toegenomen.

Dit blijkt uit de derde editie van de ‘Mobiel Bankieren App Vergelijking’ van Banken.nl. ABN AMRO komt als beste uit de bus, terwijl Knab en Rabobank de meeste vooruitgang hebben geboekt. Stembediening en betalen via Facebook en SMS blijken de grootste innovaties.

1 op de 4 gebruikt mobiel bankieren
Nederland beschikt over de meest ontwikkelde markt voor mobiel bankieren in Europa. Uit cijfers van De Nederlandsche Bank (DNB) blijkt dat een kwart van de bevolking gebruik maakt van mobiel bankieren op smartphone en/of tablet. Dit komt overeen met de cijfers over het aantal unieke gebruikers van de apps. Zo heeft de mobiel bankieren app van Rabobank in totaal 2 miljoen en de app van ING 1,9 miljoen unieke gebruikers.

Het digitaliseren van de dienstverlening in het algemeen en mobiel bankieren in het bijzonder behoren tot de belangrijkste prioriteiten van banken. Onderzoek van Banken.nl toont aan dat banken daad bij het woord voegen. In het afgelopen halfjaar is het aantal in-app functies over de hele linie met 73%. In het jaar daarvoor steeg het aantal app mogelijkheden ook al met 66%. De verwachting is dat deze trend zich verder doorzet.

ABN AMRO biedt de meeste functies
Voor de derde keer op rij beschikt ABN AMRO over de meest uitgebreide app. De app biedt gebruikers 57 functionaliteiten, 16 meer dan Rabobank en 17 meer dan SNS Bank. De apps van Rabobank en Knab hebben in de onderzochte periode de grootste sprong voorwaarts gemaakt. Rabobank heeft het aantal functies in haar app meer dan verdubbeld en stijgt van de zesde naar de tweede plaats in de ranking. Knab heeft met 125% relatief de meeste functies toegevoegd. Kijkend naar klantbeoordelingen in de AppStore blijven Triodos Bank en Rabobank achter bij de andere banken.

Naast dat de apps over de gehele linie zijn uitgebreid blijkt dat een aantal banken een paar grote innovaties hebben doorgevoerd. Goede voorbeelden hiervan zijn het betalen via zowel Facebook als SMS en de lancering van stembediening. ING introdueerde in september als eerste Europese bank handsfree bankieren, door stembediening toe te voegen aan de mobiel bankieren app als alternatieve toepassing voor de touchscreen op een smartphone. Vanaf oktober kunnen klanten van Knab geld overmaken met behulp van Facebook of een mobiel telefoonnummer.