Redactie - 08 november 2014

‘Zet technische innovatie in voor de business’

Veranderingen in de zakelijke omgeving gaan razendsnel. Het tempo van noodzakelijke veranderingen ligt daarom hoog, en de druk op de CIO om die veranderingen te faciliteren is groot. Het inzetten van de juiste technologie is daarom noodzakelijk als business enabler. Samsung zet zijn ervaring met consumenten in om bedrijven te helpen anders te denken over IT.

De rol van de CIO is de laatste jaren flink veranderd”, zegt Ralph Van Lysebeth, Country Manager Enterprise Business Team BeLux bij Samsung België. “Enige tijd geleden was de CIO vooral iemand die in de perceptie van de business de kosten opdreef en de effectiviteit van technologie niet kon bewijzen. Ondertussen is de rol van de CIO veel belangrijker geworden in het invoeren van digitale technologie.”

Erik Swart, country director B2B Nederland, voegt daaraan toe: “In de zakelijke markt gaan de ontwikkelingen razendsnel. Het tempo waarin je je business managet maar ook het tempo waarin je in staat moet zijn je business waar noodzakelijk te veranderen is cruciaal. Vroeger hadden organisaties tien tot vijftien jaar de tijd om hun strategie en hun business te veranderen op basis van wat er in de markt en in hun speelveld gebeurde.”

Kansen

Tegenwoordig, door de opkomst van digital business, de kracht van social media, de manier waarop er gecommuniceerd en gekocht wordt, en communicatie beschikbaar is, verandert dat veel sneller. Als bedrijf heb je nu in plaats van die tien tot vijftien jaar nog een tot anderhalf jaar de tijd om daarop te anticiperen, als je geluk hebt.”

Want de kansen die er liggen in de markt kunnen zomaar omslaan in een bedreiging wanneer je er niets mee doet. Je ziet nu ook het verschijnsel dat partijen die vandaag de dag het levenslicht nog niet hebben gezien of nog niet bekend zijn, binnen één tot twee jaar plotseling een heel geduchte concurrent kunnen zijn. Dus je moet als bedrijf uitermate agile zijn om daarop te kunnen anticiperen.”

Van Lysebeth: “In toenemende mate is de CIO een business enabler geworden. Iedere technologie die nu wordt gebruikt moet leiden tot een merkbare stijging van de productiviteit in een organisatie. Steeds meer zaken komen bovendien uit een private omgeving waar software en tools worden gebruikt die het leven makkelijker maken. Vaak zijn die nog niet te vinden in de bedrijfsomgeving. Het is de taak van de CIO om die technologie op te nemen in de organisatie.”

Kritischer

Het is dus belangrijk om je doelgroep goed in kaart te brengen en voortdurend te monitoren hoe die doelgroep acteert. Hoe verzamelen ze hun informatie en hoe gaan ze met die informatie om? Want klanten worden steeds kritischer. Swart: “Waar men een aantal jaar geleden eerst keek naar wat er mogelijk was, en daarmee begon te werken, zijn de eisen nu heel anders. Men kijkt eerst naar hoe men zou willen werken, en blijft net zolang zoeken tot ze iets vinden dat dit mogelijk maakt. En op het moment dat ze iets gevonden hebben wordt het ook meteen in een rap tempo omarmd.”

Samsung is volgens Van Lysebeth bij uitstek gepositioneerd om daar een rol te spelen. “We hebben een uitgebreid assortiment aan mobiele devices, en kunnen iedere document solution naar de markt brengen. We kunnen oplossingen aanbieden waarmee je een duidelijke return on investment kunt waarborgen. Het inzetten van smartphones in de werkomgeving is nog steeds een hot topic. Er zijn veel vragen over de security, waar we oplossingen voor ontwikkelen. Daarnaast is digitaliseren van meeting rooms en het delen van informatie een belangrijk agendapunt.”

Uitleg

Dat vereist soms wel enige uitleg. “Van een hardwareleverancier worden we meer en meer een solution provider. Daar hebben we de organisatie op aangepast, met een B2B organisatie die over alle productlijnen heen werkt. Waar we vroeger meer productgericht waren gaan we nu met complete solutions om de markt. We hebben daarom veel mensen uit de B2B wereld aangenomen, en daarmee veel expertise ingekocht. Maar daarnaast werken we ook samen met onze partners en service providers. We doen het werk niet alleen, al hebben we wel één voice naar de klant.”

Swart: “Wij hebben door onze consumentenproducten natuurlijk een goed beeld van hoe de consument denkt en handelt. Met die kennis en kunde willen wij in de zakelijke markt het bedrijfsleven weer in staat stellen om de vertaalslag te maken die voor hun business relevant is. Natuurlijk speelt mobility daarin een hele belangrijke rol. Maar er speelt meer, zoals de manier waarop we via allerlei vormen van visuele communicatie die consument uiteindelijk kunnen bereiken, positief beïnvloeden en helpen. Daarover gaan we regelmatig met de business in gesprek, om te kijken welke uitdagingen en kansen zij zien en hoe we daar gezamenlijk een oplossing voor kunnen bieden.”

De vragen waar organisaties mee te maken hebben zijn nog heel divers. “We zijn in veel gevallen hofleverancier van hele mooie technologieën, en er zijn nog steeds heel veel grote zakelijke klanten die gewoon nieuwe smartphones nodig hebben als ze merk X gaan vervangen en daarbij om onze hulp vragen. Dat is een belangrijk onderdeel van onze organisatie.”

Meedenken

Maar bedrijven hebben meer nodig dan alleen de tools voor hun medewerkers. “Het gaat er bij zakelijke klanten ook om dat we meedenken over de vraag wat technologie betekent voor hun businessprocessen, en welke kansen het biedt voor hun klanten. Want daar zit de mogelijkheid tot innovatie. Dan praat je niet meer over de vraag hoe plat een smartphone is en hoe snel hij is, maar wat je er mee kunt en wilt.”

Van Lysebeth: “In de retail zien we meer en meer het gebruik van digitale technologie om de klant te binden. Ze willen meer beleving creëren, en omnichannel realiseren. Daarnaast biedt het gebruik van schermen in boardrooms en conference rooms ook veel voordelen. De kwaliteit is veel beter, en het zorgt voor een verhoging van de productiviteit. We gaan meer en meer naar document management toe met onze printoplossingen. Dat raakt direct de business. Over al die businessoplossingen praten we steeds meer met mensen op C-level, en dan is het niet alleen de CIO, ook andere executives zijn in oplossingen geïnteresseerd.”