Redactie - 08 november 2014

Private netwerken bewaken vracht op zee

Private GSM- en LTE-netwerken zijn geen onbekend fenomeen meer. Bedrijven gebruiken de technologie steeds vaker om op de eigen lokatie een telefonie netwerk op te zetten. Het vervangt dan bijvoorbeeld een DECT systeem en medewerkers kunnen met hun “gewone” mobiele telefoon bellen op het bedrijfsnetwerk. Op de Maasvlakte is er zelfs een complete containerterminal die het gebruikt.

De meest bekende netwerken zijn gebouwd op basis van GSM-technologie en maken gebruik van de in Nederland licentie vrije DECT guard band die rond de 1800 MHz een stukje spectrum van 5 MHz beschikbaar stelt. In Nederland is dit spectrum zonder verdere voorwaarden, maar met strikte regels in zake het gebruikte zendvermogen, te gebruiken. Sinds kort bieden partijen ook private LTE netwerken aan die in dit spectrum te gebruiken zijn.

Met het oog op de opkomende M2M (machine to machine) markt ,is er recent door Ericsson een zeer interessante case bij container vervoerder Maersk ontwikkeld. Het Deense Maersk is wereldwijd de grootste containervervoerder. Dit bedrijf heeft schepen op zee met duizenden containers aan boord, en loopt grote risico’s als containers te laat worden opgeleverd, of als een lange reis de kwaliteit van de goederen negatief beïnvloed. Dit risico wordt verzekerd.

Inmiddels voert het experimenten uit met een privaat GSM netwerk. Zodra het schip en-route is worden containers met bederfelijke waar via GSM-verbindingen bewaakt. De condities van de vracht kunnen beïnvloed worden door parameters zoals temperatuur en zuurstof gehalte te regelen. Zeker bij groente en fruit een belangrijk element. Op deze simpele manier heeft men een flinke besparing op de verzekeringskosten gerealiseerd. Tijdens het transport van bijvoorbeeld bananen worden de conserverende condities optimaal gehouden. Zodra de eindbestemming in zicht komt, wordt de temperatuur opgevoerd en het zuurstofgehalte geoptimaliseerd. Tegen de tijd dat de vracht gelost wordt, bevat de container bananen die direct verkocht kunnen worden. Dit alles dankij het private GSM-netwerk waarmee op zee data calls gemaakt kunnen worden. De technologie wordt betaald via de lagere verzekeringspremie.

Door: Hans Steeman