Redactie - 30 oktober 2014

Het post-Snowden tijdperk: consument overweegt terugtrekking uit VS-gebaseerde internetdiensten

In navolging op Edward Snowden’s advies om Dropbox, Facebook en Google in te ruilen voor diensten die beveiliging en privacy hoog op hun prioriteitenlijstje hebben staan, heeft F-Secure haar meest recente onderzoeksresultaten* gepresenteerd. Hierin wordt aangetoond hoeveel consumenten bereid zijn deze ‘switch’ te maken. Het onderzoek dat in zes landen werd gehouden, geeft ook aan dat de meerderheid zijn internetgewoonten vanwege privacyaangelegenheden heeft aangepast.

In een onlangs verschenen video-interview waarschuwt klokkenluider Snowden de kijkers tegen de gevaren van grote internetdiensten en dat zij eigenlijk moeten worden vermeden**. 53% van de geïnterviewden geeft aan dat zij bereid is diensten als Google in te wisselen voor meer ‘privédiensten’ en zo search-based profiling te voorkomen. 56% van de ondervraagden geeft aan behoedzamer geworden te zijn voor in de VS gebaseerde diensten in het afgelopen jaar. 46% geeft aan dat zij bereid is extra te betalen om er zo zeker van te zijn dat hun persoonlijke data niet via de VS wordt doorgevoerd. Ten slotte: 70% van de ondervraagden is bezorgd over het potentieel dat massasurveillance van intelligence agencies in zich draagt via wie de data doorgang vindt.

68% van de ondervraagden zegt dat zij hun best doet zijn privacy te beschermen – soms door het gebruik van privé-browsing, de ‘incognito mode’ of het versleutelen van de communicatie. 57% van de ondervraagden vindt het niet goed dat bedrijven hun profieldata gebruiken in ruil voor een gratis dienst.

Duitsland, Brazilië en de Filippijnen scoren hoog wanneer het neerkomt op de zorg rondom data-privacy. Als voorbeeld: wanneer er wordt gevraagd of mensen hun internetgewoonten in de afgelopen maanden hebben veranderd naar aanleiding van de zorgen rondom data-privacy, gaf 56% aan inderdaad iets te hebben aangepast (45% in het Verenigd Koninkrijk, 47% in de VS en 49% in Frankrijk). In Duitsland ligt dit percentage zelfs op 60%; de Filippijnen en Duistland scoren het hoogst met 67%.

“De resultaten van het onderzoek geven aan dat er dingen veranderen”, licht Samu Konttinen toe, Executive Vice President, Consumer Security bij F-Secure. “Mensen zijn oprecht bezorgd. De beveiligingsindustrie is een vertrouwenskwestie, en veel van onze concullega’s hebben back doors of geen versleutelingsmogelijkheden. Voor consumenten die er klaar zijn en meer privacy-respecterende beveiligingsdiensten willen gebruiken, heeft F-Secure een aantal goede oplossingen zonder back doors.” F-Secure, een 26-jarige veteraan in het beveiligingsvak, komt uit Finland waar strenge privacywetten van toepassing zijn.

Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024 Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024
Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024