Redactie - 27 oktober 2014

Visie: ´Het loont om groen te zijn´

Van de middelgrote bedrijven in Nederland is ruim 80 procent bezig met initiatieven en maatregelen die moeten leiden tot een “groenere” onderneming, zo blijkt uit onderzoek van KPMG. De bedrijven doen dat vooral door de eigen, interne duurzaamheid te verbeteren. Denk daarbij aan het verminderen van het energieverbruik, het toenemend gebruik van duurzame materialen en het verbeteren van de arbeidsomstandigheden.

In veel gevallen hebben de onderzochte bedrijven de inkoopstrategie aangepast en doen zij alleen zaken met leveranciers die zich duurzaam gedragen. Daarnaast stimuleren de bedrijven duurzaam gedrag bij medewerkers, zoals flexibeler werken en milieuvriendelijker vervoer. Overigens blijken bedrijven zich bij het vormgeven van de “groene” onderneming niet alleen op de interne organisatie te richten. De CIO’s hebben in toenemende mate oog voor de externe aspecten van duurzaam ondernemen, zoals de communicatie over het behaalde resultaat en overleg met stakeholders, onder wie klanten en leveranciers.

Ondanks al deze nobele inspanningen zien CIO’s en IT-managers één belangrijk aspect over het hoofd. Zij vergeten namelijk dat ze met een uitgekiend beleid van IT Asset Management en een strategie voor het bepalen van de juiste End-of Life datum van hun netwerkapparatuur veel sneller nog duurzamere resultaten kunnen boeken, die bovendien een stuk milieuvriendelijker zijn.

Door gebruik te maken van zogenoemde refurbished, gebruikte netwerkapparatuur in plaats van periodiek nieuwe apparatuur aan te schaffen, worden bij de bron al veel energie en kostbare, vaak schaarse, grondstoffen bespaard. Door de strikte fabrikantrichtlijnen voor vervanging van netwerkapparatuur, de zogenoemde End-of-Life aankondigingenen upgrades te negeren en een eigen plan te trekken, kan de levensduur van de switches en routers en servers worden opgerekt.

Reguliere recyclingprojecten of ecologische initiatieven en meerjarenafspraken over energie-efficiency zijn vaak te duur, te ingewikkeld of te omslachtig. CIO’s willen best een bijdrage leveren aan milieuvriendelijke oplossingen, maar niet als dat ten koste gaat van hun budget of slagkracht. Door de overbodige apparatuur direct te verkopen aan een refurbisher zijn ze in een keer verlost van hun zorgen en kunnen ze de residuwaarde van hun apparatuur in één keer verzilveren. Doordat de netwerkapparatuur wordt hergebruikt en niet op de schroothoop belandt, wordt het milieu aanzienlijk minder belast. Door netwerkapparatuur langer te gebruiken wordt bovendien bespaard op fossiele brandstoffen die worden gebruikt bij het continu fabriceren van nieuwe apparatuur.

Onder het motto ‘you can’t manage what you don’t measure’ heeft Curvature onderzocht wat het eigen zogenoemde Asset Recovery-programma concreet oplevert aan milieuvoordelen. Door buiten gebruik gestelde, switches, routers en bedrijfstelefooncentrales te verkopen aan Curvature, die na refurbishing de apparatuur doorverkoopt, leveren bedrijven op een eenvoudige manier een bijdrage aan een schoner milieu.

Zo heeft Curvature becijferd dat de onderneming in 2013 in totaal 501.875 gebruikte apparaten een tweede leven heeft gegeven. Hierdoor is 1.651.361 kilogram minder afval in het milieu terechtgekomen. Dit staat gelijk aan 3.150 vuilniswagens die in een rij van 13 kilometer klaar staan om hun afval te lossen op de stortplaats.

Na de eerste golf van met name grote bedrijven die aan het begin van deze eeuw de stap zetten naar duurzaam ondernemen, is het volgens de onderzoekers van KPMG nu duidelijk tijd voor een tweede groene golf van met name middelgrote bedrijven om het accent te leggen op een “groenere” bedrijfsvoering.

Dat alle inspanningen niet voor niets zijn, blijkt wel uit het feit dat 90 procent van de bedrijven aangeeft dat duurzaam ondernemen een positief effect heeft gehad op de reputatie van het bedrijf. Bovendien vindt 70 procent dat “groen” ondernemen heeft geleid tot een hogere ondernemingswaarde en meer concurrentievoordeel. Ruim de helft van de ondernemingen is sinds vijf jaar bezig met maatschappelijk verantwoord ondernemen en 80 procent gaat er vanuit dat het belang ervan de komende jaren alleen maar zal toenemen. Logisch, want ‘It pays to be green.’

Mike Sheldon is CEO Curvature