Drie manieren om business intelligence voor alle medewerkers toegankelijk te maken
21-10-2014

Drie manieren om business intelligence voor alle medewerkers toegankelijk te maken

Iedereen dacht dat business intelligence (BI) de zakelijke wereld zou bestormen. Iedereen dacht eveneens dat het een strategische transformatie voor zijn bedrijf zou betekenen en zou zorgen voor een betere besluitvorming en verhoogde winstgevendheid. Echter, ik ben bang dat dit gewoon niet meer gaat gebeuren.

BI wordt al meer dan twintig jaar gebruikt en ingezet, maar eerlijk gezegd, zijn er maar weinig mensen in organisaties, die echt het meeste uit deze technologie weten te halen. In de afgelopen twee decennia waren de belangrijkste struikelblokken voor onze sector de lage acceptatiegraad en het onvermogen om BI diep in de organisatie te laten doordringen. Gartner stelde zelfs dat in de twintig jaar dat BI nu mainstream is, minder dan dertig procent van de potentiële gebruikers van standaard-BI-tools binnen een organisatie deze technologie ook daadwerkelijk gebruikt.

Ik denk dat de traditionele BI-tools niet zoveel invloed hebben binnen een organisatie, omdat ze moeilijker te implementeren zijn. Gezien de toename van CRM-systemen en de hoeveelheid systemen die bedrijven inzetten voor verschillende afdelingen, zijn de datasets van bedrijven moeilijker op elkaar af te stemmen. Binnen bedrijven zijn er enorme silo's doordat verschillende afdelingen werken met verschillende datasets. Het gevolg is een Excel-chaos in plaats van een 360 degree view dankzij BI-tools.

Waarom Excel? Traditionele BI is statisch en eindgebruikers moeten de moeilijke keuze maken tussen statische rapportages en de mogelijkheid om hun eigen analyse te maken. Zelfs de inzet van nieuwe datavisualisatietools kan leiden tot dezelfde problemen. Traditionele BI-tools worden gezien als ingewikkeld qua implementatie en integratie – werknemers willen vaak niet hun IT-afdeling betrekken bij het gebruik van BI-functionaliteit. Werknemers zien Excel als een snelle oplossing voor de toegang tot gegevens: iets waar ze controle over hebben. Spreadsheet na spreadsheet zonder een echt overkoepelend proces en beleid voor de afdelingsdata – dit zorgt voor een zwart gat waarin bedrijfsinformatie onnauwkeurig wordt. Echter, we zien dat bedrijven steeds meer een moderne benadering van BI omarmen, waarbij selfservice, massale dataconsumptie en de toegang tot data van cruciaal belang zijn.

Om uw bedrijf strategisch te transformeren in een tijdperk van big data, moet u een analytische onderneming worden. Een onderneming die ‘data-driven’ is en al haar medewerkers informatie en inzicht biedt. De voordelen van werkelijk inzicht in bedrijfsgegevens zijn onder andere:

kostenbesparingen,
het vermogen om nieuwe inkomstenstromen te identificeren,
een hogere return on investment,
hogere productiviteit van medewerkers,
uw klanten beter begrijpen,
... en nog veel meer.

Maar dit businessmodel is alleen maar in te voeren als iedereen toegang heeft tot de relevante data, en daarbij moeten we ons richten op de zeventig à tachtig procent van de mensen die we niet optimaal bedienen. Dan hebben we het wereldwijd over zeventig miljoen werknemers die data nodig hebben om hun werk beter te kunnen doen.

Hoe bied je iedereen de juiste informatie en inzichten?

Drie overwegingen.

#1 Data te gelde maken – data is het belangrijkste bedrijfskapitaal

Baseline voorspelt dat een verhoging van de datatoegankelijkheid van slechts tien procent voor werknemers resulteert in een extra netto-omzet van 65,7 miljoen dollar voor een gemiddeld Fortune 1000-bedrijf.

Door data voor iedereen toegankelijk te maken, maakt u data te gelde en boort u nieuwe inkomstenbronnen aan. Bijvoorbeeld: een bank die zijn data inzet om nauwkeurige klantprofielen aan te maken, ziet opeens meer cross-sell- en up-sell-mogelijkheden. Daarmee is die bank in staat om proactief de behoeften van zijn klanten te identificeren en zijn kring van trouwe klanten te vergroten.

Om uw bedrijf strategisch te transformeren, moet u kijken naar de realtime databeweging en data aanbieden op elk willekeurig apparaat, aan alle relevante en betrouwbare gebruikers. Voeg context toe om data te verrijken en breek operationele silo’s af om er zeker van te zijn dat data nauwkeurig en betrouwbaar is vanuit een enkel platform.

#2 Breek de silo’s af voor een flexibeler bedrijfsvoering

Maak processen efficiënter. Koppel de beschikbare gegevens in uw CRM-, ERP- en marketingsystemen om Excel-perikelen tot het minimum te beperken. Dit stelt u in staat om grip te krijgen op uw big data en het te beheren, te correleren en te standaardiseren voor een naadloze en nauwkeurige datagedreven besluitvorming. Laat al uw werknemers dagelijks werken met data – niet alleen de werknemers op C-niveau of de veelgebruikers. Met moderne BI-platforms kunt u alle gebruikers voorzien van de data die ze nodig hebben, op elke afdeling. Een autodealer transformeerde zijn supply chain – dit resulteerde in een overzicht van alle data binnen verschillende afdelingen en bij leveranciers. De autodealer verlaagde op deze manier zijn kosten met twintig tot dertig procent.

#3 De opkomst van de nieuwe informatieconsument

Pas de consumptie van bedrijfsgegevens aan digital natives aan. Er is een groot verschil in de manier waarop we vandaag de dag gegevens consumeren in vergelijking met hoe we dat twintig jaar geleden deden. We maken ‘soundbites’ van nieuws-feeds en social-mediaposts, die constant worden geüpdatet. Repliceer de ‘soundbites’ met uw analysetools en voorzie uw medewerkers van gebruiksvriendelijke apps waarop ze snapshots van zeer relevante informatie voorgeschoteld krijgen.

Bedrijven worden voortdurend geconfronteerd met de big data-revolutie en medewerkers die mobiel werken – een echt datamijnenveld voor bedrijven. Ik denk dat wanneer je relevante gegevens aanbiedt aan degene die er behoefte aan heeft – en daarmee het inzicht dat men nodig heeft –, bedrijven dan kosteneffectiever, winstgevender en concurrerender kunnen worden. Het draait allemaal om het strategisch transformeren van uw bedrijf om zo iedereen in de organisatie toegang te verschaffen tot informatie en inzicht.

Door: Sylvain Pavlowski, Senior Vice-President European Sales van Information Builders, bespreekt waar het bij bedrijven misgaat in het tijdperk van big data

Terug naar nieuws overzicht