‘Hoe meer integratie, hoe beter het ook kostentechnisch op elkaar aansluit'
16-10-2014 | door: Jeroen Bordewijk

‘Hoe meer integratie, hoe beter het ook kostentechnisch op elkaar aansluit'

Cisco wil af van het imago dat het alleen goed is voor de aanleg van een netwerk infrastructuur. “Wij leveren een totale IT-infrastructuur, compleet met software en services”, vertelt Edwin Prinsen, managing director bij Cisco Nederland. “Vanwege de enorme ontwikkelingen die de ICT nog altijd doormaakt, willen klanten snel kunnen innoveren en hun IT-infrastructuur ieder gewenst moment kunnen op- en afschalen. De klant wil flexibiliteit en productiever worden met 'Fast IT'. Dat lukt beter met onze producten, die nu eenmaal naadloos aansluiten op ons netwerk. Hoe meer integratie, hoe beter.”

Edwin Prinsen trad begin 2014 in dienst bij Cisco, na een dienstverband van tien jaar bij technisch dienstverlener Imtech, waarvan de laatste vijf jaar als algemeen directeur. Bij Cisco Nederland houdt Prinsen er een uitgesproken visie op na. “De ICT-markt is al jaren enorm in beweging, maar de laatste tijd gebeurt er nóg meer. Mijn centrale gedachte is dat onze klanten snel willen (kunnen) innoveren. Ze willen hun infrastructuur snel kunnen op- en afschalen. Onze klanten realiseren zich dat een ICT-investering noodzakelijk is om productiever, sneller en concurrender te worden. Maar een ICT-infrastructuur moet vandaag de dag vooral flexibel zijn en heel gemakkelijk en ad-hoc kunnen worden aangepast aan wat een bedrijfsvoering op een bepaald moment nodig heeft, als een soort nutsvoorziening. De ene keer meer, dan weer minder.”

Fast IT

De klant wil 'Fast IT'. 'Delivery tot aan de deur', noemt Prinsen het. “Door een toenemend gebruik van cloud-diensten raakt de markt gewend aan een heel flexibele afname van ICT-producten. Service providers die onze netwerken gebruiken, voldoen aan die klantvraag door spullen per maand beschikbaar te stellen en af te rekenen. Van ons als de leverancier van hun infrastructuur, verwachten ze hetzelfde. Onze klanten verwachten van ons ook deze flexibiliteit en daarom werkt Cisco in toenemende mate met een 'as a service' model. We zetten een product neer en pas na een maand rekenen we af, op consumptiebasis. Een service provider of andere Cisco-afnemer kan daardoor sneller op- en afschalen en wordt productiever met ICT. Veel klanten zijn überhaupt niet geïnteresseerd in hoe Cisco een netwerk infrastructuur opbouwt en functies aan elkaar koppelt. Zij zeggen: ik heb dit en dat nodig en zoveel per maand. Wij moeten dat leveren, op het juiste moment.”

End-to-end oplossingen

Cisco is traditioneel sterk in networking: switching en routing als een architectuur. Volgens Prinsen vraagt de huidige behoefte aan flexibiliteit, Fast IT en 'Fast Innovation' om een netwerk waar collaboration, datacenter, security en cloud oplossingen naadloos aansluiten. “Dan heb je meteen onze vier pijlers te pakken. Cisco wil sterk zijn in het 'end-to-end' model. Het is gewoon heel mooi als je een netwerk hebt met bijvoorbeeld collaboration daar overheen, en ook met server-storage en security erin geïntegreerd. Hoe meer integratie, hoe beter beheerbaar en hoe lager de kosten het ook kostentechnisch op elkaar aansluit. Dat is ons verhaal. Een geïntegreerd netwerk is voor een klant gemakkelijker te beheren. Meer integratie betekent minder mensen nodig hebben, sneller je workload up-to-speed, meer efficiency en makkelijker thuis werken. Met zo'n netwerk kun je gewoon sneller innoveren waardoor je een concurrentievoordeel hebt en tevreden medewerkers.”

Prinsen beschouwt de netwerken van Cisco als een soort snelweg, waar je van alles langs kunt bouwen. “Een tankstation, een restaurantje, een supermarkt. We begonnen ooit met IP-telefonie, dat was de eerste stap naar een portfolio met meer dan alleen networking. Daarna ging het snel, we bouwden datacenters en gingen ook security doen. Daardoor is onze 'TAM' (total adressable market) steeds groter geworden, hierdoor kunnen we onze klanten nog beter bedienen en voorzie ik een goede toekomst voor onze partners en onszelf.”

Cisco heeft volgens Prinsen in Nederland een goed jaar achter de rug, zowel in de enterprise markt als in de publieke sector. “Van de genoemde vier pijlers kan alleen collaboration nog wat beter. Maar daarvan verwachten we voor de komende jaren juist heel veel. We hebben het afgelopen jaar veel geinvesteerd in een nieuw portfolio. Collaboration is trouwens een goed voorbeeld van hoe je voordelen boekt door te kiezen voor geïntegreerde Cisco-producten. Nog veel partijen die onze netwerken gebruiken, kiezen voor een niet-Cisco-oplossing voor video conferencing. Maar dat is een puntoplossing. Wij hebben een complete architectuur, met een geïntegreerde video-oplossing. Bij ons kun je een hele collaboration suite over je netwerk heen leggen. We moeten de markt laten zien hoe mooi het is, dat het er een beetje 'op z'n Apple's' uitziet. En dat video steeds betaalbaarder wordt, ook voor het MKB. Ons verhaal: video in every room. Als de prijs het toelaat en je hebt een prachtig netwerk, doe dan meer met video. Denk aan meetings op je eigen kamer, of het gebruik van een TV-scherm thuis.”

Internet of Everything

De klant wil schaalbaarheid en snel kunnen innoveren, resumeert Edwin Prinsen. “Maar hij wil ook alles geconnecteerd hebben. Het levert een concurrentievoordeel op als je heel vlot en efficiënt je informatie uit verschillende databases haalt. Alles zal uiteindelijk verbonden zijn door Wifi. Op dit moment is ruim 99 procent van alle dingen in de fysieke wereld niet verbonden. 'Internet of Everything' (IoE) betekent niet alleen dat alles met een stekker eraan een URL krijgt – zoals wordt bedoeld met 'Internet of Things' – maar dat mensen, processen, data, dingen worden gekoppeld. Een goed voorbeeld is te vinden in het Rijksmuseum in Amsterdam, waar bezoekers worden rondgeleid met behulp van een door ons geïnstalleerd onzichtbaar netwerk.”

Deze dingen doet Cisco overigens niet alleen, maar met partners. “Het partnerlandschap verandert door Internet of Everything. Onze TAM wordt groter. Nieuwe partners zijn niet perse ICT-partijen, maar wellicht ook installatiepartijen in de elektrotechniek of werktuigbouwkunde. Of in de energiesector, een hele nieuwe wereld voor Cisco. Een services model betekent bijvoorbeeld dat een partij als Philips geen lampen meer verkoopt, maar 'licht'. Doe je dat over IP, dan kun je verlichting heel slim beheren. Zo'n services model lijkt sterk op wat we willen met Fast IT.”

Door: Jeroen Bordewijk en Witold Kepinski

Terug naar nieuws overzicht
Cloud