'Mobile workspace moet zo compleet mogelijk zijn'
13-10-2014 | door: Witold Kepinski

'Mobile workspace moet zo compleet mogelijk zijn'

Organisaties optimaal in staat stellen hun 'mobile workspace' te implementeren. Dat is volgens Peter van Leest, country manager Netherlands bij Citrix, momenteel de belangrijkste missie van het Amerikaanse IT-bedrijf. "Onze visie op hoe IT zich momenteel ontwikkelt, laat zich samenvatten in één term: mobile workspace. We vertalen dat in een zo compleet mogelijk portfolio van producten en technologieën die dat ondersteunen."

Het is al jaren gaande en het houdt nooit meer op: bedrijven hebben hun medewerkers overal zitten, medewerkers gebruiken verschillende devices en ze moeten altijd bij hun apps kunnen. Wil je iets voor elkaar boksen in deze tijd van 'Het Nieuwe Werken', dan moet je daarop inspringen met oplossingen en services op het gebied van virtualisatie, mobility, networking en cloud. "Je praat dan over een hele reeks van producten, maar wel allemaal precies afgestemd op wat wij met onze missie willen bereiken", vertelt Van Leest. "Namelijk: organisaties optimaal in staat stellen hun 'mobile workspace' te implementeren."

Mobile workspace, het toverwoord is gevallen. Als het aan Citrix ligt, moet een mobile workspace voorzien in alle behoeften van een eindgebruiker. Van Leest: "XenDesktop is misschien wel het beste voorbeeld. XenDesktop biedt meer dan het al langer bestaande XenApp. Het heeft een PC-deel, aangevuld met VDI en andere vormen van applicatie-virtualisatie. Er zit van alles in, zoals een functie om een fysieke PC-remote één op één over te nemen. Maar ook een compleet cloud-platform, zodat je gegevens kan onderbrengen in je eigen cloud, of in de cloud bij een serviceprovider of een hostingpartij. Dat hebben we allemaal geïntegreerd."

Vlaggenschip?

Van Leest spreekt niet van het 'vlaggenschip' van Citrix, maar XenDesktop raakt volgens hem wel de kern van Citrix’ visie op mobility en mobile workspace. "XenDesktop levert ook de meeste revenues op. Altijd via partners, want XenDesktop wordt helemaal verkocht via het kanaal. Het gaat erom dat alles wat een eindgebruiker wil doen met mobile workspace, in zo'n oplossing aanwezig is. Wij willen de meest complete mobile workspace hebben die in de markt verkrijgbaar is. Daarvoor ontwikkelen we zelf producten en technologieën, maar we hebben sinds de eeuwwisseling ook de nodige acquisities gedaan. Klein, maar ook groot. De overname van Zenprise bijvoorbeeld, de Amerikaanse leverancier van software voor het beheer en de beveiliging van mobiele apparatuur (mobile device management), was best een grote acquisitie. Maar we hebben onze mobility tak daarmee enorm versterkt. Die overname heeft ons in één klap echt een positie in de markt bezorgd."

Workspace Suite

Citrix wil geen losse, niet geïntegreerde bouwstenen, maar producten die vergaand integreren. Een goed voorbeeld is volgens Van Leest de Workspace Suite. "Daar zit alles in. Met één licentie van Citrix kunnen eindgebruikers een complete mobile workspace omgeving inrichten. Je maakt dan gebruik van verschillende technologieën, zoals XenApp, NetScaler en XenMobile. Heeft een onderneming gebruikers die een high performance desktop nodig hebben, met alle mogelijkheden om zelf applicaties toe te voegen, dan richt je met de Workspace Suite net zo gemakkelijk een VDI-werkplek in. Dat zit allemaal in diezelfde licentie."

De eindgebruiker draait zelf aan de knop om zo'n 'mix' te veranderen, verduidelijkt Van Leest. "Resellers kunnen op deze manier elke individuele eindgebruiker een op maat gemaakte mobile workspace aanbieden. Die eindgebruiker, op zijn beurt, kan differentiëren per medewerker. De ene persoon binnen een bedrijf kan een VDI nodig hebben, die heel goed past bij zijn wensen. Maar voor de andere is bijvoorbeeld applicatie-virtualisatie beter. Juist die mix maakt het interessant. We zien organisaties die de business case niet rond krijgen om voor alle medewerkers VDI te doen, maar met onze mix lukt dat wel. Het resultaat is veel lagere investeringskosten en een veel betere 'Return of Investment'."

Kansen

Peter van Leest ziet de meeste investeringen in ICT momenteel in virtualisatie, networking en vooral mobility. "We willen onze partners helpen om daarop in te spelen. De marktsegmenten mobility en networking groeien snel en zijn daarom ook voor onze partners uitermate interessant. Daar gaan de budgetten naartoe, vooral in het midden- en topsegment van het MKB en in de enterprise markt. Ben je een geautoriseerde Citrix-partner, dan kun je daarop meeliften. In Nederland doen we het op dit moment uitstekend, vooral bij grotere bedrijven die niet alleen tactisch, maar ook strategisch kiezen voor de oplossingen van Citrix. Dat betekent: voor alle medewerkers."

Dat juist de Nederlandse markt volop kansen biedt en het gebruik van VDI juist hier sterk opkomt, verbaast Van Leest niet. "Nederland loopt voorop als het gaat om de adoptie van nieuwe technologieën. Alleen Scandinavische landen zijn (nóg) vooruitstrevender. Maar de mogelijkheden komen ook voort uit de manier waarop wij VDI in de markt zetten. Geen 'one size fits all', maar flexibiliteit en een compleet portfolio. Dat slaat goed aan. We zien echt dat organisaties strategisch kiezen voor onze oplossingen. Niet alleen één smaak uit ons pallet, maar alle producten. Oplossingen op het gebied van desktop virtualisatie, networking en mobility; allemaal van Citrix. Eindgebruikers willen minder vendoren in de totale stek, minder integratie-uitdagingen en één aanspreekpunt. Dat spreekt de markt enorm aan."

Evaluatie partnerprogramma's

Om de verschillende partnerprogramma's goed te laten aansluiten op de markt, evalueerde Citrix begin dit jaar een aantal criteria. Van Leest: "We willen interessant blijven voor onze partners, maar tegelijk moeten partners ons label ook echt verdienen. Het beste voorbeeld is natuurlijk het label Platinum Partner; daarvoor moet je het nodige in huis hebben. Ik zeg niet dat we de lat steeds hoger leggen, maar we doen wel aanpassingen. Er mag geen erosie plaatsvinden. We doen er alles aan om onze partners te ondersteunen als het gaat om de verkoop van onder meer mobile workspace oplossingen, maar het vergt van hun kant wel een flinke investering in kennis en kunde. Partners moeten bovendien onze omzetcriteria halen. Daar staat tegenover dat zo'n label veel waard is als dat allemaal lukt. Een Platinum Partner van Citrix is niet niks."

Door: Witold Kepinski

Terug naar nieuws overzicht
Cloud