Redactie - 12 oktober 2014

Ongebonden de cloud in

Hoe zet je IT in om daadwerkelijk het verschil te maken ten opzichte van je concurrent? Er is een breed scala aan innovatieve cloudoplossingen beschikbaar, maar zonder regie vanuit de CIO veranderen de oude interne silo’s in silo’s bij diverse externe partijen, zonder dat een bedrijf nog grip heeft op zijn data. Essentieel is daarom de transformatie van de IT naar een service delivery model.

“Bedrijven worstelen met de veranderingen die momenteel plaatsvinden, en de snelheid waarmee ze plaatsvinden”, zegt Peter Wilbrink, Director Sales BeneluxNetApp . “Daarbij gaat het zowel om veranderingen vanuit de markt, als vanuit de IT. Ze zitten met vragen over de manier waarop ze IT kunnen inzetten om het verschil te maken, en hoe ze daarbij omgaan met de benodigde data. Daarmee kun je je klanten beter bedienen en sneller nieuwe marktsegmenten ontsluiten. Dat is waar wij van CIO’s vragen over krijgen.”

Theorie en praktijk liggen echter nog steeds ver uit elkaar. “Het leeuwendeel van de uitgaven aan IT wordt gebruikt om de bestaande systemen in de lucht te houden. CIO’s besteden veel tijd aan het draaiende houden en controle krijgen over die oude IT. Wanneer je er echter in slaagt om dat aspect te automatiseren kun je ruimte creëren in het budget en mensen vrijmaken om echt het verschil te maken en te innoveren. Dan ben je in staat om je te onderscheiden van de concurrenten.”

Investeringsmodellen

De investeringsmodellen in IT laten echter nog steeds die verschuiving niet zien. “Dàt is de grote uitdaging van de CIO, die verschuiving van run naar innovate. Daar zijn nieuwe modellen nodig voor de inzet van data. Het wordt des te belangrijker om daar goed naar te kijken omdat het ook geen oplossing is om afzonderlijke afdelingen maar hun gang te laten gaan met hun data.”

Want vanuit de business wordt de druk om te komen tot nieuwe modellen steeds groter, en als het te lang duurt gaan ze zelf wel aan de slag met een van de vele beschikbare cloudoplossingen. “Ontwikkelafdelingen bijvoorbeeld, willen graag gebruik maken van hyperscalers als Amazon en Microsoft Azure. Daarmee kunnen ze sneller werken en veel sneller naar de markt gaan. Zo kunnen ze werken op een schaalgrootte die ze zelf nooit zouden kunnen realiseren.”

Daarbij lopen ze echter tegen twee problemen aan. “De eerste vraag is hoe dit past in de bestaande structuur van een organisatie. Een omgeving extern neerzetten kan weliswaar geld besparen, maar hoe verhoudt die zich tot de interne, private, omgeving die je niet wilt uitbesteden? We horen van onze klanten dat ze dit wel willen, het lost duidelijk een probleem op. Maar in praktijk gebeurt het vaak in de vorm van losse initiatieven, vanuit bijvoorbeeld marketing, sales of engineering.”

Structurele oplossing

Dit betekent echter dat er ook data vanuit de organisatie in die externe systemen worden gezet. “Hoe ga je daarmee om? Want waar bedrijven in het verleden binnen hun eigen organisaties silo’s creëerden, doen ze dat nu met externe partijen. Daar moeten CIO’s een structurele oplossing voor bieden. Technologisch zijn daar ondertussen goede oplossingen voor, op dat gebied hebben we de afgelopen jaren grote stappen gemaakt.”

Wilbrink spreekt in dat verband over Unbound Cloud. “Laat je niet vastleggen op één oplossing, en zorg ervoor dat je ruimte creëert in je organisatie om je data zowel binnen je eigen omgeving neer te zetten, als erbuiten, bij externe partijen zoals de hyperscalers en service providers. Zo beschik je snel over heel veel resources, en heb je in één keer global reach. Die transformatie levert grote voordelen op, op voorwaarde dat de IT gaat functioneren als interne dienstverlener. Zonder IT kan het in ieder geval niet meer.”

Het is wel zaak altijd zelf het beheer te houden over de gegevens, ongeacht de plek waar die gegevens zich bevinden. “Dat is een vraagstuk waar we zelf hard aan werken bij de ontwikkeling van onze technologie. Daarmee willen we ervoor zorgen dat de basis van een bedrijf, dus de aanwezige kennis, in verschillende omgevingen kan worden ingezet terwijl de CIO alles in de hand houdt. Daarom zijn de samenwerkingsverbanden die we met partijen als Microsoft, Amazon en Equinix hebben zo belangrijk.”

Keuzes

De keuzes die worden gemaakt op het gebied van technologie hebben dus grote invloed op de mate van vrijheid die bedrijven hebben in hun operaties. “Dat wordt nog weleens onderschat. Het kan bijvoorbeeld goed zijn eens te kijken naar wat je intern hebt draaien. Veel zaken zijn een commodity, die je zo goedkoop mogelijk kunt inkopen. Aan de andere kant heb je te maken met technologie die waarde toevoegt. Op basis van dat onderscheid kun je een infrastructuur  opzetten waarmee je concurrentievoordeel behaalt, en in controle blijft.”

Hij noemt het voorbeeld van UCB Pharma, een klant in België die technologie slim inzet om het ontwikkelproces van medicijnen te versnellen. Met de oplossingen van NetApp, in dit geval een Flash-array, kan UCB data-analyse versnellen en zo sneller naar de markt gaan met nieuwe medicijnen. Schaalbaarheid is daarbij cruciaal, omdat in de pharmaceutische industrie de datavolumes iedere achttien maanden verdubbelen.

Alles draait om het bedienen van de business. De eerste stap is te kijken of de technologie klaar is voor het opzetten van service delivery. “De omslag die moet worden gemaakt is ervoor te zorgen dat IT niet meer als inhibitor wordt gezien. Dit betekent dat je mensen uit de operaties haalt en ze in een vorm van SLA management onderbrengt zodat ze gericht diensten kunnen leveren aan afdelingen als marketing, sales en engineering.”

Externe diensten

Als dat succesvol werkt binnen een organisatie is het mogelijk ook extern diensten in te kopen. “Wanneer een bepaalde afdeling nu met externe partijen samen wil werken dan kun je dat als IT gewoon aanbieden als dienst binnen een bestaand portfolio. Maar als de organisatie niet is ingericht op het leveren van diensten zul je vastlopen, Wat de IT-organisatie intern niet zelf kan, is dan ook extern niet goed te regelen.”

Doe je het goed, dan levert dat direct duidelijk businessvoordelen op. “Onder meer doordat je, naast schaalbaarheid en flexibiliteit, veel meer inzicht krijgt. Zo hebben we een retailer als klant die dankzij het inzicht dat hij heeft in de verkoop niet meer één keer hoeft in te kopen, maar altijd direct kan bestellen als producten op dreigen te raken. Zo kun je je klanten veel beter bedienen. Het opzetten van de IT als service-afdeling is weliswaar een hele transformatie, maar wanneer je daarin slaagt wordt de IT een echte gesprekspartner van de business.”

Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024 Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024
Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024