Wouter Hoeffnagel - 07 oktober 2014

'Marketeers hebben moeite de juiste marketingtechnologie te kiezen'

Marketeers blijken het moeilijk te vinden de juiste technologieën te kiezen voor het ontwikkelen van persoonlijke relaties met klanten. Vooral de grote hoeveelheid marketingtechnologie maakt deze keuze erg lastig. Met name bedrijven en marketingafdelingen die zich richten op online lopen tegen deze uitdaging aan.

Dit blijkt uit onderzoek van Teradata, dat samen met Econsultancy 500 digital marketing managers bij grote internationale bedrijven ondervroeg. 62% van de respondenten geeft aan het verbeteren van klanttevredenheid te zien als belangrijkste reden meer in technologie te investeren. Klantgerichter werken is voor 49% van de bedrijven de belangrijkste aanleiding om meer te investeren.

Integreren met andere technologieën
Het is van belang klantdata te filteren, bundelen en beheren om hier optimaal van te profiteren. Bijna de helft van alle ondervraagde bedrijven geeft aan dat een volledige integratie met andere technologieën dan ook een belangrijk criterium is bij de aanschaf van nieuwe technologie.

Als we kijken naar het nemen van beslissingen speelt met name bij budget-gerelateerde beslissingen ervaringen uit het verleden en instinct nog steeds een belangrijke rol. Bedrijven geven aan hun beslissing voor 26% door ervaringen en instinct te laten bepalen. 27% van de beslissing wordt gebaseerd op concurrentieanalyses, 23% op verzamelde inzichten en experimenten en 20% op trends. Als we kijken naar strategische beslissingen ziet deze verdeling er heel anders uit. 40% van de beslissing wordt in dit geval gebaseerd op verzamelde inzichten en experimenten. Concurrentieanalyses bepalen 23% van de beslissing, trends 22% en ervaringen/instinct 'slechts' 19%.

Grotere investeringen
Teradata verwacht dat de investeringen in digitale marketing de komende jaren flink toenemen. Op dit moment zijn investeringen in digitale marketing goed voor ongeveer 25% van de totale marketinguitgaven. Dit percentage is naar verwachting in 2019 opgelopen tot 40%. Mobile blijft een belangrijk aandachtspunt, iets wat volgens 34% van de marketing managers in 2015 alleen maar zal toenemen. Content marketing en display advertising staan op de tweede en derde plaats als het gaat om investeringen.

Bedrijven verwachten dat hun digitale investeringen in 2019 40 tot 50% van hun marketing budget zullen uitmaken. Digital advertising is met 17% het kanaal waar het meeste budget aan uitgegeven wordt, direct gevolgd door search (16%) en content (15%).