Redactie - 04 oktober 2014

Jeroen Tas: 'Werk dat nu door een huisarts wordt gedaan, doet een patiënt straks zelf'

Begin dit jaar richtte Philips een nieuwe business-groep op om een toekomstbestendige visie op de gezondheidszorg uit te werken en te implementeren. Aan voormalig corporate CIO, Jeroen Tas, de taak om hier de komende jaren een succesvol bedrijfsonderdeel van te maken. "Mijn belangrijkste inbreng is een nieuw perspectief: het denken in termen van architecturen en platforms."

Hoewel Jeroen Tas tot begin dit jaar de corporate CIO bij Philips was, blijkt hij ook de taal van de business uitstekend te spreken. Als CEO van de Informatics, Solutions & Services groep bij Philips Healthcare heeft hij nu de opdracht om dit nieuwe onderdeel van de grond te trekken. "We zijn in januari van start gegaan," vertelt Tas. "In 2020 moet dit een business van significante omvang zijn. Ik heb zelf beperkte ervaring in de gezondheidszorg - ik heb vooral in de financiële wereld en de IT-sector gewerkt - maar daarvoor kan ik terecht bij de vele specialisten die we op dit gebied bij Philips in dienst hebben."

Een nieuw perspectief
"Mijn belangrijkste inbreng is een nieuw perspectief: het denken in termen van architecturen en platforms. We hebben bij Philips behoorlijk wat business units die zich bezighouden met personal health, elk met zijn eigen benadering. Dat past niet meer in een wereld waarin alles met elkaar verbonden is."

"Vanaf nu worden alle nieuwe producten standaard voorzien van de mogelijkheid om op een gemeenschappelijk platform aan te sluiten, zodat allerlei apparaten, applicaties en diensten met elkaar worden verbonden." Uiteindelijk moet dit alles leiden tot een veel grotere efficiency en effectiviteit in de gezondheidszorg, maar ook hele nieuwe manieren van werken.

Zelf doen
"Een deel van het werk dat nu door een huisarts wordt gedaan, doet een patiënt straks zelf of samen met een verpleegster," legt Tas uit, "en het werk van een specialist wordt straks door de huisarts gedaan. Voorbeeld is een kankerpatiënt die na een chemokuurbehandeling regelmatig terug moet om zijn witte bloedlichaampjes te laten controleren. Die moeten namelijk weer op een bepaald niveau zijn voordat de volgende behandeling plaats kan vinden. Er zijn nu apparaatjes waarmee de patiënt zelf kan "stippen" en de uitkomst automatisch wordt doorgegeven. Daarmee worden een heleboel tijdrovende afspraken voorkomen."

"Ander voorbeeld is een mobiele app waarmee huidkanker kan worden gediagnosticeerd. Of een elektrische tandenborstel die tegelijkertijd ook je speeksel en de uitgeademde lucht analyseert. Dat laatste kan in de toekomst bijvoorbeeld gebruikt worden om verborgen kanker in een heel vroeg stadium te signaleren."

"Mobiele technologie maakt het ook mogelijk om gezondheidszorg te brengen naar plaatsen waar die nu nog helemaal niet beschikbaar is. In Afrika kan informatie van patiënten op grote afstand elektronisch worden uitgewisseld met dokters en specialisten. Diezelfde manier van werken leidt trouwens ook in onze ontwikkelde wereld tot een veel groter aantal diagnoses per uur."

Chronische ziekten
Volgens Tas is in de gezondheidszorg nog een heleboel winst te behalen. "In de Verenigde Staten wordt maar liefst 18 procent van het BNP aan gezondheidszorg uitgegeven. Nederland is wereldwijd nummer twee met 13 procent. Ik denk dat er hier zomaar 35-40 procent overhead in het systeem zit. Technologie kan ons helpen om die ineffiëntie eruit te halen."

"De bulk van de medische kosten worden gemaakt in het laatste halfjaar van een mensenleven. Hoe je daarmee omgaat is echter niet aan ons; dat is een politieke en ethische discussie. Maar driekwart van de Amerikaanse kosten voor gezondheidszorg zit in chronische ziekten. Die worden mede veroorzaakt door levensstijl. Preventie kan daar dus een hele belangrijke rol in spelen. Denk maar aan een mobiele app waarmee de foto van een bord eten direct wordt geanalyseerd op voedingswaarde. Ook een groot probleem zijn patiënten die moeite hebben om zich aan hun behandeling te houden. Iemand die vergeet zijn medicijnen in te nemen kan automatisch een herinnering krijgen. Bovendien kan er gelijk een berichtje naar de huisarts gestuurd worden."

Sickcare
Belangrijkste sta-in-de-weg voor dit soort veranderingen is volgens Tas niet de technologie, maar de weerstand van de gevestigde orde. "We noemen het healthcare, maar wat we feitelijk doen is sickcare: medici worden betaald per behandeling. Bovendien ligt het financieel risico bij een andere partij dan de uitvoering. Dat betekent dat uitvoerders in de gezondheidszorg zoveel mogelijk willen doen, en dat verzekeraars daar tegen in het geweer komen."

"Het Amerikaanse Kaiser Permanente laat zien dat het ook anders kan. Zij zijn een non-profit consortium dat zowel de verzekering als de uitvoering voor zijn leden doet. Dat betekent dat zij veel meer dan andere instellingen aan preventie doen; dat kost uiteindelijk immers het minste."

Draagbare sensoren en Big Data
Tas zegt geen zorgen te hebben dat anderen met zijn markt aan de haal gaan. De markt voor wearables wordt immers nu al gedomineerd door de fabrikanten van mobiele telefoons en sportswear, en het aantal sensors in deze apparatuur dat gebruikt kan worden voor fitness en health apps neemt snel toe. Zo werkt Apple aan sensoren om glucose-niveau's en andere bloedsuikerspiegels te meten. Hun devices zouden in de toekomst ook hartaanvallen en infarcts kunnen voorspellen door het specifieke geluid van bloed dat door dichtgeslibde aderen wordt geperst te herkennen.

Google introduceerde begin dit jaar een contactlens waarmee het bloedsuiker in traanvocht gemeten kan worden. De sensor kan elke seconde een meting doen en via een ringantenne uitgelezen worden. Op dit moment wordt gewerkt aan het inbouwen van piepkleine LED-jes die gaan branden als het niveau onder of boven bepaalde drempels komt. Vorig jaar al kondigde Google de oprichting aan van Calico, een instelling voor onderzoek naar veroudering en ouderdomsziekten.

In de wereld van Big Data, een ander belangrijk ingrediënt in deze Philips-strategie, zijn grote internet- en ICT-bedrijven als Amazon, Google, EMC, HP en IBM al heer en meester. Daar werkt Philips wel mee samen.

Ecosysteem
"De gezondheidszorg is geen markt waar je even instapt," aldus Tas. "Dat kost jaren en vraagt om zeer gespecialiseerde kennis. Denk alleen al aan de certificering van de apparatuur. Bovendien moet je deel uitmaken van die wereld. Zo hebben wij vorig jaar een 15-jarige samenwerkingsovereenkomst ter waarde van 300 miljoen dollar afgesloten met Georgia Regents, een Amerikaanse keten van ziekenhuizen en klinieken."

"Wij hebben een bewezen trackrecord wat betreft medische systemen en consumentenelektronica. Het gemeenschappelijke platform zal fungeren als een verbindend fundament onder een ecosysteem en als enabler voor onze visie op een fundamenteel andere gezondheidszorg."

Auteur: Aad Offerman

Jeroen Tas: "Werk dat nu door een huisarts wordt gedaan, doet een patiënt straks zelf"

Begin dit jaar richtte Philips een nieuwe business-groep op om een toekomstbestendige visie op de gezondheidszorg uit te werken en te implementeren. Aan voormalig corporate CIO, Jeroen Tas, de taak om hier de komende jaren een succesvol bedrijfsonderdeel van te maken. "Mijn belangrijkste inbreng is een nieuw perspectief: het denken in termen van architecturen en platforms."

Hoewel Jeroen Tas tot begin dit jaar de corporate CIO bij Philips was, blijkt hij ook de taal van de business uitstekend te spreken. Als CEO van de Informatics, Solutions & Services groep bij Philips Healthcare heeft hij nu de opdracht om dit nieuwe onderdeel van de grond te trekken. "We zijn in januari van start gegaan," vertelt Tas. "In 2020 moet dit een business van significante omvang zijn. Ik heb zelf beperkte ervaring in de gezondheidszorg - ik heb vooral in de financiële wereld en de IT-sector gewerkt - maar daarvoor kan ik terecht bij de vele specialisten die we op dit gebied bij Philips in dienst hebben."

Een nieuw perspectief

"Mijn belangrijkste inbreng is een nieuw perspectief: het denken in termen van architecturen en platforms. We hebben bij Philips behoorlijk wat business units die zich bezighouden met personal health, elk met zijn eigen benadering. Dat past niet meer in een wereld waarin alles met elkaar verbonden is."

"Vanaf nu worden alle nieuwe producten standaard voorzien van de mogelijkheid om op een gemeenschappelijk platform aan te sluiten, zodat allerlei apparaten, applicaties en diensten met elkaar worden verbonden." Uiteindelijk moet dit alles leiden tot een veel grotere efficiency en effectiviteit in de gezondheidszorg, maar ook hele nieuwe manieren van werken.

Zelf doen

"Een deel van het werk dat nu door een huisarts wordt gedaan, doet een patiënt straks zelf of samen met een verpleegster," legt Tas uit, "en het werk van een specialist wordt straks door de huisarts gedaan. Voorbeeld is een kankerpatiënt die na een chemokuurbehandeling regelmatig terug moet om zijn witte bloedlichaampjes te laten controleren. Die moeten namelijk weer op een bepaald niveau zijn voordat de volgende behandeling plaats kan vinden. Er zijn nu apparaatjes waarmee de patiënt zelf kan "stippen" en de uitkomst automatisch wordt doorgegeven. Daarmee worden een heleboel tijdrovende afspraken voorkomen."

"Ander voorbeeld is een mobiele app waarmee huidkanker kan worden gediagnosticeerd. Of een elektrische tandenborstel die tegelijkertijd ook je speeksel en de uitgeademde lucht analyseert. Dat laatste kan in de toekomst bijvoorbeeld gebruikt worden om verborgen kanker in een heel vroeg stadium te signaleren."

"Mobiele technologie maakt het ook mogelijk om gezondheidszorg te brengen naar plaatsen waar die nu nog helemaal niet beschikbaar is. In Afrika kan informatie van patiënten op grote afstand elektronisch worden uitgewisseld met dokters en specialisten. Diezelfde manier van werken leidt trouwens ook in onze ontwikkelde wereld tot een veel groter aantal diagnoses per uur."

Chronische ziekten

Volgens Tas is in de gezondheidszorg nog een heleboel winst te behalen. "In de Verenigde Staten wordt maar liefst 18 procent van het BNP aan gezondheidszorg uitgegeven. Nederland is wereldwijd nummer twee met 13 procent. Ik denk dat er hier zomaar 35-40 procent overhead in het systeem zit. Technologie kan ons helpen om die ineffiëntie eruit te halen."

"De bulk van de medische kosten worden gemaakt in het laatste halfjaar van een mensenleven. Hoe je daarmee omgaat is echter niet aan ons; dat is een politieke en ethische discussie. Maar driekwart van de Amerikaanse kosten voor gezondheidszorg zit in chronische ziekten. Die worden mede veroorzaakt door levensstijl. Preventie kan daar dus een hele belangrijke rol in spelen. Denk maar aan een mobiele app waarmee de foto van een bord eten direct wordt geanalyseerd op voedingswaarde. Ook een groot probleem zijn patiënten die moeite hebben om zich aan hun behandeling te houden. Iemand die vergeet zijn medicijnen in te nemen kan automatisch een herinnering krijgen. Bovendien kan er gelijk een berichtje naar de huisarts gestuurd worden."

Sickcare

Belangrijkste sta-in-de-weg voor dit soort veranderingen is volgens Tas niet de technologie, maar de weerstand van de gevestigde orde. "We noemen het healthcare, maar wat we feitelijk doen is sickcare: medici worden betaald per behandeling. Bovendien ligt het financieel risico bij een andere partij dan de uitvoering. Dat betekent dat uitvoerders in de gezondheidszorg zoveel mogelijk willen doen, en dat verzekeraars daar tegen in het geweer komen."

"Het Amerikaanse Kaiser Permanente laat zien dat het ook anders kan. Zij zijn een non-profit consortium dat zowel de verzekering als de uitvoering voor zijn leden doet. Dat betekent dat zij veel meer dan andere instellingen aan preventie doen; dat kost uiteindelijk immers het minste."

Draagbare sensoren en Big Data

Tas zegt geen zorgen te hebben dat anderen met zijn markt aan de haal gaan. De markt voor wearables wordt immers nu al gedomineerd door de fabrikanten van mobiele telefoons en sportswear, en het aantal sensors in deze apparatuur dat gebruikt kan worden voor fitness en health apps neemt snel toe. Zo werkt Apple aan sensoren om glucose-niveau's en andere bloedsuikerspiegels te meten. Hun devices zouden in de toekomst ook hartaanvallen en infarcts kunnen voorspellen door het specifieke geluid van bloed dat door dichtgeslibde aderen wordt geperst te herkennen.

Google introduceerde begin dit jaar een contactlens waarmee het bloedsuiker in traanvocht gemeten kan worden. De sensor kan elke seconde een meting doen en via een ringantenne uitgelezen worden. Op dit moment wordt gewerkt aan het inbouwen van piepkleine LED-jes die gaan branden als het niveau onder of boven bepaalde drempels komt. Vorig jaar al kondigde Google de oprichting aan van Calico, een instelling voor onderzoek naar veroudering en ouderdomsziekten.

In de wereld van Big Data, een ander belangrijk ingrediënt in deze Philips-strategie, zijn grote internet- en ICT-bedrijven als Amazon, Google, EMC, HP en IBM al heer en meester. Daar werkt Philips wel mee samen.

Ecosysteem

"De gezondheidszorg is geen markt waar je even instapt," aldus Tas. "Dat kost jaren en vraagt om zeer gespecialiseerde kennis. Denk alleen al aan de certificering van de apparatuur. Bovendien moet je deel uitmaken van die wereld. Zo hebben wij vorig jaar een 15-jarige samenwerkingsovereenkomst ter waarde van 300 miljoen dollar afgesloten met Georgia Regents, een Amerikaanse keten van ziekenhuizen en klinieken."

"Wij hebben een bewezen trackrecord wat betreft medische systemen en consumentenelektronica. Het gemeenschappelijke platform zal fungeren als een verbindend fundament onder een ecosysteem en als enabler voor onze visie op een fundamenteel andere gezondheidszorg."
Aad Offerman