Wouter Hoeffnagel - 23 september 2014

Digitaal volwassen worden is voor driekwart van de managers prioriteit

Managers hebben vertrouwen in de toekomst. 71% van de senior managers verwacht dat hun organisatie binnen vijf jaar digitaal volwassen is. Digitale volwassenheid, waarbij geavanceerde tools worden gebruikt om de organisatie aan te sturen én organisaties technologie en digitale processen omarmen, is voor 77% van de bedrijven een prioriteit.

Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van Ricoh dat is uitgevoerd door Coleman Parkes onder business leader in Europa en het Midden-Oosten. Het wijdverspreide optimisme staat in scherp contrast met de houding van slechts een jaar geleden ten opzichte van digitale transformatie. 63% van de managers vond een jaar geleden dat hun organisatie nog lang niet klaar was voor digitale transformatie.

Reden voor brede optimisme
Deze grote verandering in perceptie kan verschillende oorzaken hebben. Ricoh kijkt onder andere naar de snelle groei van technologische mogelijkheden, in combinatie met het toenemende besef dat technologie en op technologie gebaseerde processen kunnen resulteren in commerciële voordelen.

De kosten wordt door 68% van de ondervraagden als grootste obstakel gezien voor het digitaal volwassen worden. Besluitvormers erkennen echter ook de financiële voordelen. 73% van de business leader verwacht dat digitale volwassenheid leidt tot meer winst. 62% denkt voor de aantrekkingskracht van het bedrijf op potentiële investeerders te vergroten. 80% verwacht bedrijfsprocessen te versnellen, 70% zijn concurrentievoordeel te vergroten en 69% de besluitvorming te versnellen.

Zorgen
Er is echter ook reden voor zorgen. Zo lijkt er onder senior managers sprake te zijn van overmoed over het vermogen om digitaal volwassen te worden. De helft van de ondervraagden geeft aan tegen de volgende obstakels aan te lopen bij het bereiken van digitale volwassenheid:

  • Het veranderen van de huidige manier waarop de organisatie werkt om bij te blijven met nieuwe technologie
  • Het in lijn brengen van technologie, processen en werkwijzen
  • Het onvermogen om het doel 'digitale volwassenheid' alleen, zonder hulp van een externe partner, te bereiken

'Digitaal volwassen worden gaat niet vanzelf'
Mark Boelhouwer, CEO bij Ricoh Nederland, stelt: “Binnen een jaar is digitale volwassenheid een bron van optimisme voor ondernemingen geworden. Met de snelheid van technologische veranderingen en de ongekende sterkte van de daaraan gekoppelde verwachtingen, wordt digitale volwassenheid voor organisaties 'de nieuwe norm'. Dat gaat niet vanzelf. Men zal de genoemde obstakels moeten aanpakken én change management moeten toepassen om deze nieuwe norm te bereiken en de vele voordelen van digitale volwassenheid te benutten."

"Het regelmatig herzien van processen, het verbeteren van werkwijzen en het integreren van nieuwe technologieën staan centraal bij het realiseren van deze doelstelling. Voor veel bedrijven kan digitale volwassenheid op korte termijn al een essentieel strategisch voordeel opleveren en een belangrijke factor zijn voor het vergroten van de aantrekkingskracht van de organisatie, de reputatie en de winst op de lange termijn", besluit Boelhouwer.