Redactie - 22 september 2014

“Netwerken is elkaar helpen als vakbroeders”

Ondanks de crisis wist Hero Business Solutions toch ieder jaar weer verder te groeien. Een krimpende markt weerhield het bedrijf er niet van om elk jaar weer meer matches te maken tussen ICT-ers en opdrachtgevers. Het geheim? Volgens directeuren Jeroen de Vries en Edwin Gierstberg is dé sleutel tot succesvol zakendoen een ijzersterk netwerk. En dat netwerk delen ze graag. Ook tijdens Gartner, want dan organiseert Hero Business Solutions een netwerkevenement bij de prachtige wijngaarden en het wijnhuis Pere Ventura in de buurt van Barcelona. Gierstberg: “Een mooie inspirerende combinatie van business en pleasure.”

Het is de tweede keer dat het bedrijf aanwezig is op het Gartner Symposium ITexpo in Barcelona. Tijdens dit symposium – ’s werelds meest belangrijke samenkomst van CIO’s en Senior IT-executives – zijn er duizenden ICT professionals in de Catalaanse stad voor workshops, seminars en presentaties.

Hero Business Solutions werkt met deze professionals en vult tijdelijke posities in waarbij de kernfocus op het ICT-vlak ligt. Aan het einde van dit jaar willen ze zo'n 100 mensen gedetacheerd hebben. De ICT-intermediair werkt 100 procent vraaggedreven. Hero heeft zelf dus geen mensen op de bank zitten, maar gaat voor iedere opdracht in hun eigen netwerk op zoek naar de beste match.

Behoefte

Doordat ze bij tientallen bedrijven aan tafel zitten weten ze precies wat er in organisaties speelt. Zo kwamen De Vries en Gierstberg achter een grote behoefte van CIO's. Netwerken, maar dan op een andere manier dan op de traditionele netwerkborrels gebeurt.

“De klant weet lang niet altijd bij wie hij de informatie kan vinden die hij zoekt,” merkte Gierstberg op. “Wij kwamen erachter dat onze klanten van elkaar konden leren, zonder dat ze dit van elkaar wisten.” Zo noemt Gierstberg bijvoorbeeld twee grote klanten die vergelijkbare projecten doen op IT-gebied, maar één van hen loopt voor op een aantal terreinen. Gierstberg: “Dus hebben we de IT-managers van beide organisaties aan elkaar voorgesteld en dat klikte enorm. Die twee hebben heel veel van elkaar geleerd.” Het experiment beviel zo goed, dat Hero deze kennismakingen nu actief aanbiedt aan klanten. “Daar komt verder niks extra’s bij kijken, kennismanagement is een stuk extra toegevoegde waarde dat wij bieden.”

Overigens hoeft het helemaal niet zo te zijn dat organisaties precies in dezelfde branche bezig zijn om van elkaar te kunnen leren. “We hebben ook klanten die nieuwe wegen in willen slaan, maar niet weten welke richting ze precies op moeten,” vertelt De Vries en voegt er direct nog een voorbeeld bij: “Neem bijvoorbeeld twee van onze klanten, Ziggo en de NS. Op het eerste gezicht totaal verschillend, maar ze vinden het heerlijk om te kunnen sparren en geïnspireerd te worden door verhalen van ervaringsdeskundigen uit hele andere organisaties.”

Kijkje in de keuken

Gierstberg en De Vries laten de klanten niet alleen met elkaar praten, maar organiseren ook 'kijkjes in de keuken' tussen CIO's. Ze zien dat veel bedrijven vooral naar de eigen organisatie kijken en niet naar wat daar omheen gebeurt. Gierstberg: “Er zijn allerlei veranderingen bezig, maar de focus is vaak te intern gericht. Nu is juist de tijd om je blik te verruimen en te kijken bij een partij die het wiel al eerder heeft uitgevonden.”

Gierstberg en De Vries merken dat hun extra inspanningen worden gewaardeerd. “De gunfactor is bij ons erg belangrijk als we over opdrachten spreken,” aldus Gierstberg. “Dat krijg je door iets extra's te doen.” De Vries vult daarbij aan dat partnerschap en initiatief nemen hierbij van groot belang is. “Wij bieden het op een presenteerblaadje aan en wachten niet tot dingen ons gevraagd worden.”