Wouter Hoeffnagel - 14 september 2014

Vooral op intuïtie en ervaring spelen grote rol bij besluitvorming

94% van de managers is bereid de manier waarop belangrijke beslissingen over de strategie van hun bedrijf aanzienlijk te veranderen. Managers lijken echter nog niet massaal warm te lopen voor big data. Zij vertrouwen vooral op intuïtie en ervaring.

Dit blijkt uit onderzoek van PwC. Slechts eenderde van de managers geeft aan zijn laatste grote beslissing te hebben gemaakt op basis van data en analytics. Vooral de eigen intuïtie of het advies en de ervaring van anderen speelde hierbij een belangrijke rol. 58% van de managers baseert beslissingen vooral hierop.

Big data legt bedrijven geen windeieren
Bedrijven die big data wel omarmen bij het nemen van belangrijke beslissingen profiteren van de voordelen. 43% van de leidinggevenden van 'data-driven' bedrijven geeft aan hierdoor in de afgelopen twee jaar betere beslissingen te hebben genomen. Iedere manager in deze groep noemde het een topprioriteit te investeren in de kwaliteit van data-analyses om besluitvorming verder te verbeteren.

63% van de ondervraagde managers geeft aan dat het gebruik van data de manier waarop binnen hun bedrijf beslissingen worden genomen heeft veranderd. Leidinggevenden verwachten dat de impact van data analytics op de besluitvorming in de toekomst alleen maar zal toenemen. De belangrijkste wijzigingen die managers willen doorvoeren aan de wijze waarop beslissingen worden genomen zijn:

  • Het terugdringen van de hoeveelheid betrokkenen bij beslissingen
  • Meer gebruik maken van gespecialiseerde en geavanceerde analytics
  • Data-teams inzetten om geïnformeerde strategische beslissingen te kunnen nemen.

Belangrijke beslissingen
Maar waarover moeten managers over het algemeen belangrijke beslissingen nemen? De volgende zes onderwerpen werden door de ondervraagde managers het meest genoemd: 

  • Het groeien van de bestaande business
  • Samenwerken met concurrenten
  • Het krimpen van de bestaande business
  • Actief worden in een nieuw segment
  • Het starten van een nieuwe business
  • Financiering

"Het succes van een bedrijf is vandaag de dag afhankelijk van hoe goed een organisatie is in het nemen van belangrijke beslissingen. Managers geven aan te blijven vertrouwen op hun ervaring, advies van anderen of instinct achten zij tegelijkertijd investeren in data en analytics noodzakelijk voor het succes van hun onderneming. Ervaring, intuïtie en het gebruik van data en analytics sluiten elkaar niet uit. Het is voor bedrijven nu dan ook de uitdaging een manier te vinden om deze punten te verenigen. Managers weten welke vragen zij moeten stellen. Nu moeten zij alleen nog ontdekken hoe zij de juiste antwoorden krijgen uit de externe en interne data die zij al jaren gebruiken", zegt Dan DiFillipo, Global & US Data and Analytics Leader bij PwC.