Wouter Hoeffnagel - 11 september 2014

Exitstrategie bij serviceprovider voor Nederlandse bedrijven van groot belang

Een exitstrategie is één van de belangrijkste eisen die Nederlandse bedrijven stellen aan een serviceprovider. Ook de locatie waar data wordt opgeslagen, breedte van het dienstenportfolio, mogelijkheden tot outtasking, hulp bij de overstap naar de cloud en het beschikken over certificeringen is van belang.

Dit blijkt uit onderzoek van Proact in samenwerking met AutomatiseringGids. In totaal vulden 256 respondenten de vragenlijst in. De respondenten zijn onderverdeeld in de groepen algemeen management (zoals algemeen directeur, CIO), IT-management (zoals project- of afdelingsmanager), IT-professional (zoals applicatiebeheerder) en IT-specialist (zoals IT-consultant of IT-architect).

Vendor lock-in voorkomen
82% van de Nederlandse organisaties noemt het belangrijk tot zeer belangrijk dat het contract met een serviceprovider een exitstrategie bevat. Hiermee willen IT-managers vooral een vendor lock-in voorkomen.

Daarnaast speelt ook dataopslag een belangrijke rol. 52% van de organisaties stelt zijn data binnen de Nederlandse landsgrenzen op te slaan. 51% van de bedrijven vindt het dan ook belangrijk tot zeer belangrijk dat serviceproviders deze mogelijkheid bieden. 20% stelt dat dit enigszins van belang is. Slechts 3% stelt dat dataopslag in eigen land zeer onbelangrijk is.

Hoe meer diensten, hoe beter
Hoe meer diensten op het gebied van IT-infrastructuur een serviceprovider biedt hoe beter, stellen Nederlandse bedrijven over het algemeen. Organisaties zijn op zoek naar de mogelijkheid diensten te mixen en matchen, waardoor allerlei varianten kunnen worden opgezet. Denk hierbij aan eigen apparatuur die bij de serviceprovider wordt geplaatst, maar ook aan het volledig uitbesteden van de IT-infrastructuur met uitzondering van het IT-beheer. 33% van de organisaties vindt een breed dienstenportfolio dan ook belangrijk bij de keuze voor een serviceprovider. 11% vindt dit zelfs zeer belangrijk.

Als we kijken naar outsourcing speelt prijs niet langer de belangrijkste rol. Vooral de kwaliteit van outsourcing krijgt een hoge prioriteit. Organisaties willen vandaag de dag vooral specifieke bedrijfstaken uitbesteden. 41% van zo'n organisatie is dan ook op zoek naar een serviceprovider die deze mogelijkheid biedt. Van het IT-management geeft zelfs 49 procent dit aan. 24 procent is het om het even en negentien procent zoekt niet per se naar een outtasking-serviceprovider.

Overstap naar MSP
Veel organisaties hebben koudwatervrees als het gaat om het inschakelen van een Managed Service Provider (MSP). In de meeste gevallen is namelijk een ingrijpende transitie op het gebied van infrastructuur nodig. 37% van de respondenten vindt het belangrijk dat een serviceprovider hier hulp bij biedt. 22% vindt dit zeer belangrijk. Het IT-management in het bijzonder hecht hier veel waarde aan: 43 procent van de managers vindt dit belangrijk en 29 procent zeer belangrijk.

Uit het onderzoek blijkt tevens dat security een van de grootste kopzorgen is bij het selecteren van een serviceprovider. 52% van de onderzochte organisaties vindt ISO 27001 de allerbelangrijkste certificering. Zelfs als het voor een bedrijf verplicht is data on-premise op te slaan, kan een serviceprovider met een ISO 27001-certificering helpen dat ultraveilig te doen.