Redactie - 22 mei 2014

MKB'ers zouden juist kleinschalige data moeten verzamelen


Big data heeft de reputatie bedrijven in staat te stellen concurrentievoordeel te behalen. Een nieuw onderzoek trekt dit voor MKB'ers in twijfel. MKB-bedrijven zouden juist kleinschalige data of klantdata moeten verzamelen om een concurrentievoordeel te behalen.

Dit opvallend resultaat trekt SDL in een recent onderzoek. Generatie Y, die bestaat uit mensen die na 1980 zijn geboren, zijn volgens SDL de belangrijkste klanten van MKB'ers. Deze groep zou vooral geïnteresseerd zijn in gepersonaliseerde aanbiedingen. Om deze aanbiedingen op te kunnen zetten moeten bedrijven volgens SDL veel kleinschaliger data verzamelen.

Minder zorgen om privacy
Deze jonge generatie gebruikers is volgens SDL minder bezorgd om online privacy dan oudere generaties. 60% van de onderzochte gebruikers uit generatie Y geeft aan geen problemen te hebben persoonlijke informatie af te dragen aan bedrijven die zij vertrouwen. Deze bereidheid neemt verder toe indien bedrijven directe marketing gebruiken en klanten bij het merk betrekken.

SDL stelt dat MKB'ers zich bijvoorbeeld kunnen richten op sociale interactie op social media. Door informatie te verzamelen over uitingen rond een bedrijf op social media kunnen MKB'ers inspelen op deze klanten. Generatie Y maakt op social media namelijk geen geheim van hun interesses. Ook zijn zij eenvoudig te volgen via bijvoorbeeld hashtags.

WH