Redactie - 16 april 2014

Slechte prestaties van IT en printtechnologie kost veel geld


Slecht presterende IT en printtechnologie kost bedrijven veel geld. Medewerkers zijn gemiddeld één werkweek per jaar kwijt door uitval van IT-systemen en hardware. Dit staat gelijk aan een verlies in productiekosten van 24 miljard euro per jaar. Bijna een derde van deze schade wordt toegeschreven aan printers, wat neerkomt op 7 miljard euro.

Dit blijkt uit onderzoek van Epson Europe dat is uitgevoerd door Coleman Parkes. 1250 middelgrote en grote EU5 bedrijven werden voor het onderzoek ondervraagt over de manier waarop zij technologie kopen, gebruiken en beheren. De onderzoeksresultaten bieden inzicht in de aanzienlijk ondermaatse prestaties van producten en de mogelijke redenen hiervoor.

IT-budget stijgt
Ruim de helft van de bedrijven (55%) verwacht zijn IT-budget het komende jaar te zien stijgen. 53% geeft daarnaast aan in de komende 6 tot 12 maanden producten te zullen vernieuwen. Als belangrijkste reden hiervoor wordt ‘de behoefte aan functionaliteit die de huidige IT niet kan bieden’ genoemd (48%). Minder dan een kwart is van plan dit geplande IT-budget te besteden aan strategische herziening en vervanging van IT-systemen, terwijl de rest is bestemd voor onderhoud, ad-hoc-upgrades en het aanpakken van korte termijn problemen. Dit percentage brengt het vermogen van bedrijven om concurrerend en efficiënt te zijn in gevaar. Respectievelijk 69% en 70% van de bedrijven geeft toe deze zorg te delen.

Bijna de helft van de ondervraagde bedrijven geeft aan geen gespecialiseerde IT-afdeling te hebben die de keuze voor producten specificeert. Dit verklaart volgens Epson dan ook waarom 76% van de bedrijven het ‘gebrek aan een geschikte IT ter ondersteuning van het bedrijf’ aangaf als een belangrijk probleem. Alleen een 'gebrek aan duidelijke bedrijfsdoelen' is volgens ondervraagde bedrijven een groter probleem.

Frustraties
Medewerkers worden vooral gefrustreerd door uitval en onderhoud van IT en printtechnologie. Als we specifiek naar printers kijken noemt 57% het onderhoud als belangrijk bron van frustraties, terwijl 48% zich juist ergert aan gecentraliseerde printsystemen. Denk hierbij aan wachttijden en de noodzaak om de werkplek te verlaten om prints op te halen.

“Het gecentraliseerde printmodel is niet ideaal voor elk bedrijf en heeft duidelijke beperkingen. Moderne werkplekken en kleinere werkgroepen zijn meer geschikt voor de flexibiliteit die gedistribueerde printmodellen bieden. Hierdoor kan de frustratie van lange wachttijden en de noodzaak de werkplek te verlaten worden weggenomen. Al deze factoren hebben een impact op de motivatie van werknemers, op de productiviteit en uiteindelijk ook op de efficiëntie van het bedrijf. Dit betekent dat kleine veranderingen aan het soort printers en de structuur van het systeem een groot verschil kunnen maken”, zegt Rob Clark, Vice President van Marketing bij Epson Europe.

WH