Redactie - 14 april 2014

Talk & Vision: 'Online samenwerking met partners is onvermijdelijk'


Steeds meer bedrijven in de supply chain zijn zich bewust dat samenwerking in de huidige tijd onvermijdelijk is. Online samenwerken met partners kan veel geld schelen. Vrijwel iedere organisatie maakt daarnaast op één of andere manier uit van een waardeketen.

Dit blijkt uit onderzoek van Talk & Vision in samenwerking met ICT Media naar de volwassenheid van online collaboration en de inzet van tools op dit gebied. Bedrijven blijken in verreweg de meeste gevallen tools van partners aan elkaar te koppelen om online samen te kunnen werken. Organisaties kiezen er nauwelijks voor speciale tools aan te schaffen of deze zelf te laten bouwen. De cloud is een populair alternatief voor tools van partners. 12% van de ondervraagde bedrijven gebruikt op dit moment clouddiensten voor online collaboratie.

Social media is niet populair
Social media wordt op dit moment nog nauwelijks als samenwerkingstool gebruikt, al is zijn dergelijke tools wel in opkomst. Vooral zowel audio- en videoconferencing als business process automation zijn populaire oplossingen die door bedrijven worden ingezet om online samen te kunnen werken met partners. Ook kiezen bedrijven vaker voor management tools voor onder andere projectmanagement en kennismanagement dan social media-tools.

Als we kijken naar de winst die verschillende online collaboration-tools opleveren komt audio- en videoconferencing als winnaar uit de bus. Audio- en videoconferencingtools blijken een grote bijdrage te kunnen leveren aan het overbruggen van cultuurverschillen. De tools kunnen hierdoor samenwerkingsverbanden versterken.

Verbeteringen op allerlei vlakken
Deze winst blijkt op verschillende vlakken te worden behaald. Tools voor online collaboratie verbeteren volgens 80% van de ondervraagden de informatie-uitwisseling. 57% stelt dat de doorlooptijd van producten en diensten wordt verbeterd dankzij dergelijke tools. 41% stelt dat online samenwerking de kwaliteit van producten ten goede komt, terwijl 37% de verminderde reiskosten als groot voordeel ziet.

Het volledige onderzoek 'Succesfactoren Samenwerking in de Keten' is hier te vinden.

WH