Snelle groei van Internet of Things heeft flinke impact op leveranciersketen
25-03-2014

Snelle groei van Internet of Things heeft flinke impact op leveranciersketen


De explosieve groei van het aantal met internet verbonden apparaten dankzij Internet of Things (IoT) gaat de leveranciersketen van bedrijven aanzienlijk beïnvloeden. Gartner verwacht dat het aantal internet-apparaten is verdertigvoudigd in 2020.

Gartner verwacht dat de explosieve groei van het aantal met internet verbonden apparaten een nieuw netwerk gaat creëren dat rijk is aan informatie. Bedrijven in de leveranciersketen kunnen hierdoor op een nieuwe manier met elkaar communiceren en produceren. De leveranciers hebben meer informatie tot hun beschikking, wat een impact heeft op de manier waarop zij werken.

Volwassenheid van IoT
"Door het snelle tempo waarmee IoT opkomt is het van belang de volwassenheid van IoT in perspectief te plaatsen. Strategisten in de leveranciersketen zouden de potentie van IoT moeten bekijken", zegt Michael Burkett, managing vice president bij Gartner. "Sommige IoT-apparaten zijn volwassener dan andere, zoals commerciële telematica die in vrachtwagenparken wordt gebruik om de logistieke efficiëntie te vergroten. Andere apparaten zijn juist nog in opkomst, zoals slimme stoffen waarmee sensoren in kleding wordt verwerkt en industriële stoffen om de gezondheid van mensen of productieprocessen te monitoren".

Het mainstream worden van IoT-apparaten gaat moderne leveranciersketens volgens Gartner in staat stellen meer gevarieerde diensten op efficiëntere wijze te leveren aan klanten. Hiervoor is echter noodzakelijk dat nog nog veel meer apparaten dan nu hun status met een netwerkecosysteem communiceren, dat op zijn beurt hierop een intelligent antwoord kan formuleren.

Investeringen in digitale marketing
Gartner verwacht dan ook dat bedrijven hun investeringen in digitale marketing met tientallen procenten zullen vergroten om deze producten aan de man te brengen. Bedrijven in de leveranciersketen krijgen hierdoor de beschikkingen over gedetailleerde marktinformatie. Bedrijven in kleinere marktsegmenten kunnen hierdoor de behoeftes van de verschillende markten die zij bedienen beter in beeld brengen.

WH

Terug naar nieuws overzicht