Redactie - 18 maart 2014

IBM: 'CMO's brengen klanten beter in beeld door integratie van interne en externe data'


Chief Marketing Officers (CMO's) integreren steeds vaker interne en externe data om gedetailleerde inzichten te verkrijgen. Deze nauwkeurigere informatie helpt de CMO's een betere beeld te krijgen van hun klanten, waardoor zij hun activiteiten beter op hun doelgroep kunnen afstemmen.

Dit blijkt uit onderzoek van IBM onder 500 CMO's uit 56 verschillende landen. Deze CMO's zijn actief in 19 verschillende sectoren. Gedetailleerde informatie over klanten blijkt van groot belang te zijn. Nagenoeg alle CMO's (94 procent) zijn van mening dat geavanceerde analytics een belangrijke rol gaat spelen in het realiseren van doelstellingen.

Integratie
"Onze gesprekken met CMO's wereldwijd tonen aan dat steeds meer bedrijven in allerlei sectoren hun fysieke en digitale aanwezigheid willen integreren om een meer geïntegreerde, naadloze klantervaring te leveren", zegt John Kennedy, vice president marketing Global Business Services bij IBM.

Steeds meer CMO's verwachten echter dat hun organisatie onvoldoende is voorbereid om te kunnen profiteren van de explosieve groei van datagebruik. 82 procent verwacht op dit vlak problemen, terwijl dit percentage drie jaar geleden nog 71 procent bedroeg.

Drie soorten CMO's
IBM identificeert drie verschillende soorten CMO's: de traditionalisten (37 procent), sociale strategisten (33 procent) en digitale trendzetters (30 procent). Vooral de digitale trendzetters zullen volgens IBM financieel gezien bovengemiddeld presteren. Deze groep is goed voorbereid op de explosieve groei van data en zowel sociale als mobiele kanalen.

De CMO speelt binnen veel bedrijven een belangrijke rol. 63 procent van alle CEO's betrekt de CMO bij het opstellen van de algemene strategie van het bedrijf. Alleen de CFO wordt vaker betrokken bij dit proces. 73 procent van de CEO's betrekt de CFO bij de algemene strategie van de organisatie.

WH