Effectieve cross- en upselling met focus op klant leidt tot organisatiegroei
05-03-2014

Effectieve cross- en upselling met focus op klant leidt tot organisatiegroei

 

Het verbeteren van de relatie met bestaande klanten staat bovenaan de lijst van mogelijkheden om organisatiegroei te realiseren. Dit stelt Human Inference, Europees speler op het gebied van datakwaliteitsoplossingen, in haar whitepaper ‘Innovatief klantcontact’.

Na jaren van recessie zien bedrijven steeds minder bezuinigingsmogelijkheden. Een online poll van Human Inference bevestigt dat organisaties meer succes verwachten door het investeren in de relatie met bestaande en potentiële klanten dan bij het bezuinigen op inkoop of interne processen.

Uit de online poll blijkt dat ondanks dat men aangeeft werkzaam te zijn bij een klantgerichte in plaats van een productgerichte organisatie, de kennis over klanten met slechts een 6,4 wordt beoordeeld. Daarnaast blijkt dat klantinformatie versnipperd binnen de organisatie is opgeslagen of dat de klantinformatie wel digitaal beschikbaar is, maar niet vanuit één interface.

Jeroen Vis (foto), account manager bij Human Inference: “Om daadwerkelijk de overstap te kunnen maken van een productgerichte naar een klantgerichte organisatie, is een centraal klantbeeld onmisbaar. Het behouden van klanten is flink voordeliger dan het werven van nieuwe klanten, maar dan moeten service en vertrouwen wel optimaal zijn. Door klantinformatie altijd en overal beschikbaar te hebben vanuit één interface, in plaats van vijftien losse applicaties, wordt het makkelijker om klanten snel en efficiënt te helpen. Daarnaast wordt het doen van gepaste cross- en upsell-aanbiedingen eenvoudiger, doordat bedrijven meer inzicht hebben in de klant én beschikken over de juiste contact- en naw-gegevens. Niet alleen de klant is gebaat bij een centraal klantbeeld, ook de operationele efficiency wordt verhoogd. Dat is anno 2014 een beter uitgangspunt voor groei dan bezuinigingen.”

De whitepaper ‘Innovatief klantcontact. Het win-winresultaat van een centraal klantbeeld: blije klanten en operationele efficiency’ met daarin concrete tips en handvatten is gratis te downloaden via http://www.humaninference.nl/bedrijf/resources/whitepapers/whitepaper-innovatief-klantcontact.

Door: Witold Kepinski

 

Terug naar nieuws overzicht