'Een derde van alle Fortune 100-bedrijven kampt in 2017 met een informatiecrisis'
28-02-2014

'Een derde van alle Fortune 100-bedrijven kampt in 2017 met een informatiecrisis'


33 procent van de bedrijven in de Fortune 100-lijst hebben in 2017 te maken met een informatiecrisis. Deze crisis wordt veroorzaakt doordat bedrijven niet in staat zijn op effectieve wijze de waarde van data te bepalen, data kunnen beheren en durven te vertrouwen op de data. Dit voorspelt onderzoeksbureau Gartner.

"Een gebrek aan volwassenheid is zichtbaar als het gaat om het beheer van informatie als een asset van het bedrijf", legt Andrew White, research vice president bij Gartner, uit. "Het is te verwachten dat een aantal organisaties hieronder gaat lijden. Het gaat hierbij om bedrijven die niet in staat zijn zichzelf op effectieve wijze te organiseren voor het jaar 2020, niet bereid zijn zich te richten op mogelijkheden in plaats van tools en niet klaar zijn voor het herzien van hun informatiestrategie".

Beheren van informatie
Gartner stelt dan ook dat bedrijven zich meer moeten richten op het beheren van informatie en niet uitsluitend op het opslaan hiervan. "Met data beheren doelen we op het 'bewaren van data om voordeel voor het bedrijf te creëren' in plaats van het uitsluitend opslaan van data op fysieke of virtuele opslagruimte", legt White uit. "In een digitale economie wordt informatie dé competitieve asset om concurrentievoordeel uit te halen. Daarnaast vormt informatie de kritieke verbinding tussen de waardeketen van organisaties".

Het inzetten van verschillende vormen van informatie, die zowel binnen als buiten het bedrijf wordt verzameld, wordt door Gartner 'enterprise information management' (EIM) genoemd. De discipline stelt professionals in staat informatie te delen, beheren en hergebruiken. Deze informatie is afkomstig uit verschillende applicaties en wordt opgeslagen in verschillende databases. Gartner benadrukt dat de individuele mogelijkheden van enterprise informatie management op zichzelf bedrijven weinig helpen. Het is dan ook aan IT-managers om EIM-initiatieven op te zetten waardoor het delen en hergebruiken van informatie extra waarde voor het bedrijf creëert. Deze nieuwe waarde zou bij moeten dragen aan het realiseren van de bedrijfsdoelstellingen.

Belangrijke informatie identificeren
Een goed EIM-programma helpt volgens Gartner bedrijven informatie te identificeren die belangrijk is voor het succes van de organisatie. Niet alle informatie is hiervoor namelijk van even groot belang. De belangrijke informatie kan alleen worden geïdentificeerd door een grote hoeveelheid informatie te analyseren en te bepalen welke informatie relevant is voor het bedrijf.
 
WH

Terug naar nieuws overzicht

Tags

Big Data