Redactie - 29 januari 2014

IBM SaaS-onderzoek: CxO verschuift focus van kostenbesparing naar concurrentievoordeel

Uit IBM onderzoek onder meer dan 800 beslissers in de IT en de business blijkt dat bijna de helft van de organisaties die gebruik maken van Software as a Service (SaaS) – bovenop kostenbesparingen - een concurrentievoordeel terugkrijgen. SaaS-voorlopers blijken intensiever samen te werken via social business tools, hun klantervaring te verbeteren en hun time-to-market te versnellen. Naar verwachting groeit de SaaS-markt tot een omvang van maar liefst €33,4 miljard in 2017. Met name de CxO’s zetten SaaS veelvuldig in om hun teams van meer functionaliteiten te voorzien, de productiviteit te verhogen en sneller in te spelen op nieuwe marktontwikkelingen.

Vergeleken met concurrenten die minder ver zijn met de adoptie van SaaS, blijkt dat voorlopers voor 79% meer kans hebben op een nauwe samenwerking binnen de organisatie en hun partners. Daarnaast weten ze twee keer zo vaak big data om te zetten in waardevolle inzichten. Verder hebben ze wwee keer zoveel innovatiekracht, aldus IBM

Opvallend is dat steeds meer CxO’s de IT-afdeling overslaan bij de implementatie van nieuwe technologie. Analisten verwachten dat CMO’s in 2017 meer budget spenderen aan IT dan CIO’s dat doen. Forrester meldt dat 65% van de organisaties van plan is om nieuwe technologie aan te schaffen zonder hierbij de IT-afdeling te betrekken. Het omzeilen van de IT-afdeling bij de implementatie van SaaS is echter risicovol zonder eerst de benodige autorisatie en beveiligingsmaatregelen door te voeren. Uit IBM’s onderzoek komt naar voren dat de beste resultaten voortvloeien uit een hechte samenwerking tussen de IT en de business bij de selectie, beveiliging en implementatie van SaaS applicaties.

Lees meer over het onderzoek hier.

Door: Witold Kepinski