Redactie - 25 november 2013

Nederlandse middelgrote bedrijven verwachten in 2014 een aanzienlijke groei


Een meerderheid van de middelgrote bedrijven in Nederland verwacht in 2014 een aanzienlijke groei te realiseren. Dit blijkt uit onafhankelijk onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van SAP Nederland. De onderzoeksresultaten tonen aan dat innovatief vermogen en het gebruik van vernieuwende ICT belangrijke voorwaarden voor groei zijn.

Voor het onderzoek ‘Groeien met innovatieve IT’ zijn ruim tweehonderd beslissers van middelgrote Nederlandse bedrijven ondervraagd met een jaaromzet tussen 50 miljoen en een miljard euro uit vrijwel alle economische sectoren. 44 procent van de respondenten verwacht in 2014 een groei van meer dan 2 procent te realiseren. 12 procent gaat zelfs uit van een “sterke tot zeer sterke groei” van minstens 5 procent. Daarmee overstijgt het aantal groeiende bedrijven, nadrukkelijk het aantal achterblijvende bedrijven. Minder dan één op de vijf ondernemingen die deelnamen aan het onderzoek verwacht in 2014 aan omvang in te boeten.

Groeiers en krimpers In het onderzoek heeft SAP Nederland de gemeenschappelijke kenmerken van de ‘groeiers’ onder de MKB-bedrijven in kaart gebracht. Daarbij is geanalyseerd in welke opzichten ze zich onderscheiden van bedrijven die slechter presteren. Opvallend is dat een relatief groot aandeel van de ‘groeiers’ bestaat uit in Nederland gevestigde buitenlandse private ondernemingen. Deze bedrijven blijken minder vaak met financieringsproblemen te kampen dan Nederlandse organisaties. Bovendien worden de groeiambities van Nederlandse bedrijven vaker gehinderd door een risicomijdende cultuur, iets waar buitenlandse bedrijven naar eigen zeggen geen last van hebben.

Zowel ‘groeiers’ als ‘krimpers’ geven aan dat in de komende drie jaar tot maximaal een kwart van de omzet uit nieuwe producten of diensten moet komen. Bedrijven met een groeiverwachting hebben echter het onderscheidend vermogen dat ze veel beter dan ‘krimpers’ in staat zijn om nieuwe marktkansen te identificeren. Een belangrijk gemeenschappelijk kenmerk van middelgrote bedrijven die groei verwachten, is hun innovatief vermogen. Veel meer dan ‘krimpers’ zetten ze nieuwe technologie zoals analytics en mobility in om hun marktpotentieel te verkennen en te vergroten.

Analytics-software is een belangrijk hulmiddel bij het vinden van nieuwe mogelijkheden, vertelt Marcel Groenenboom (foto), Director General Business & Channels bij SAP Nederland. “Om nieuwe marktkansen snel te kunnen identificeren, is marktoverzicht en een goede organisatie allesbepalend. Analytics biedt bedrijven direct toegang tot actuele gegevens, zoals uit financiële rapporten of verkoopanalyses. Hiermee wordt snel duidelijk wat bijvoorbeeld de omzet van een nieuw product in een bepaalde regio of onder een specifieke doelgroep is. Dergelijke analyses toont ondernemingen precies waar hun groeipotentieel zit en waar ze nieuwe marktkansen kunnen exploiteren.”