Redactie - 18 november 2013

Studie IBM en Oxford Economics: Mobility leidt tot efficiënter werken en nieuw bedrijfsmodel


Uit het onderzoek ‘The “upwardly mobile” enterprise’ van IBM en Oxford Economics onder zeshonderd bedrijven blijkt dat bedrijven mobiele technologie vooral omarmen als middel om medewerkers efficiënter te laten werken. Daarnaast stelt zestig procent van de ondervraagde organisaties dat ze mobiele technologie gebruiken om hun bedrijfsmodel te vernieuwen. Op dit moment geeft minder dan de helft van de bedrijven aan dat marketing via mobiele technologie een positieve invloed heeft op de omzet.

Mobiel werken is cruciaal geworden
Van sales en klantenservice tot logistiek en onderhoud. Mobiel werken is essentieel geworden voor veel organisaties:

Vierenveertig procent van de voorlopers in mobiele technologie geven aan dat het buiten kantoor laten werken van werknemers cruciaal is;

De helft van de organisaties ziet een toename van tien procent in de productiviteit van werknemers door het gebruik van mobiele technologie;

De komende drie jaar verwacht veertig procent van de bedrijven een toename in de productiviteit van tien à twintig procent van hun mobiele medewerkers. Zo’n zesendertig procent verwacht dat dit meer dan twintig procent zal zijn.

De populairste vormen van mobiel werken zijn:

Toegang tot e-mail (tweeënzestig procent via smartphone, achtendertig procent via tablet);

Samenwerken met collega’s en projectmanagement (vijfentwintig procent via smartphone);

Videoconferences (dertig procent via smartphone, drieëndertig procent via tablet).

Veel bedrijven zien het werken op een eigen mobiele technologie, Bring Your Own Device (BYOD) als een last. Meer dat zestig procent van de bedrijven die succesvol zijn in het werken met mobiele technologie ondersteunen BYOD juist als onderdeel van hun strategie. Een internationale bank die medewerkers via hun eigen smartphones en tablets toegang gaf tot haar applicaties zag de verkopen binnen een maand toenemen. Deze BYOD-aanpak zorgde voor een return on investment van 108 procent.

Smartphones, tablets en mobiele toepassingen laten zien dat mobiele technologie hard bezig is traditionele businessmodellen overhoop te gooien. Tachtig procent van de organisaties geeft aan dat de manier waarop ze zaken doen fundamenteel verandert door de opkomst van mobiele technologie. Zo heeft WhatsApp het traditionele verdienmodel van telecombedrijven in korte tijd radicaal veranderd door de verschuiving van de betaalde SMS naar gratis chatten. Toch heeft minder dan de helft van de ondervraagde organisaties een uitgebreide mobiele strategie ontwikkeld om met deze veranderingen om te gaan.

Een succesvol voorbeeld van het inzetten van mobiele technologie is Homeplus, een Zuid- Koreaanse dochter van supermarktketen Tesco. Zij ontwikkelden een virtuele winkelstraat op een treinperron. Wachtende reizigerskunnen hier via een mobiele app boodschappen doen terwijl ze wachten. Binnen een aantal uur worden deze thuisbezorg, met als resultaat dat de online verkopen met 130 procent stegen in drie maanden.

Moeite om de mobiele consument te begrijpen
Mobiele technologie heeft een enorme impact op het dagelijkse leven van consumenten. Opvallend genoeg wordt mobiel door minder dan de helft van bedrijven gezien als marketingkanaal dat bijdraagt aan de omzet. De oorzaak lijkt te zijn dat de helft van de organisaties grote moeite heeft om te begrijpen hoe consumenten omgaan met mobiele technologie.

Data als nieuwe ´grondstof´
Organisaties worstelen om goede inzichten te halen uit de data die mobiele consumenten genereren. Sensoren in mobiele apparaten zoals horloges, auto´s, medische apparatuur en thermostaten, en zelfs brillen zoals Google Glass, zullen de komende jaren de nieuwe bronnen van ´big data´ en inzicht in het gedrag van consumenten worden. Deze ‘grondstof´ zal een cruciale bijdrage leveren om nieuwe diensten en inkomstenbronnen voor bedrijven te creëren.

Meer over de “upwardly mobile” enterprise:

http://www-935.ibm.com/services/us/gbs/thoughtleadership/upwardly-mobile/