Redactie - 11 november 2013

Organisatie krijgen steeds meer informatiewerkers ofwel iWorkers


Uit nieuw onderzoek in opdracht van Ricoh blijkt dat het aantal ‘informatiewerkers’ (zogenaamde ‘iWorkers’) binnen Europese bedrijven de komende vijf jaar sterk zal toenemen. Momenteel omschrijft 4 procent van alle Europese leidinggevenden een meerderheid van hun personeel als iWorker. Dit zijn betrouwbare en zeer bekwame werknemers die dag en nacht toegang hebben tot en gebruik maken van alle benodigde informatie om te voldoen aan de behoeften van het bedrijf en zijn klanten. De business leaders voorspellen de komende vijf jaar echter grote veranderingen. 37 procent gelooft dat hun personeel in 2018 voor het merendeel uit iWorkers zal bestaan.

Deze versnelde ontwikkeling van de iWorker zou te maken kunnen hebben met de toenemende gevolgen van het inefficiënt delen van informatie. Als gebieden die daardoor het meest werden beïnvloed, vermelden leidinggevenden op de eerste plaats een verlies aan inkomsten (49 procent), gevolgd door verlies van klanten (43 procent) en gebrek aan klantinzicht (27 procent) op de derde plaats.

Het onderzoek toont eveneens aan dat er eerst bepaalde uitdagingen overwonnen moeten worden voordat Europese bedrijven meer iWorkers aan zich binden. Terwijl bijna driekwart in nieuwe technologieën investeert om de productiviteit van het personeel op kantoor en daarbuiten te verbeteren, vindt de meerderheid het vooral noodzakelijk bestaande processen te vernieuwen, zodat werknemers gemakkelijker toegang hebben tot bedrijfskritische informatie. Meer dan 70 procent gelooft dat de ontwikkeling van hun bedrijf wordt tegengehouden doordat documenten niet vanaf iedere gewenste locatie, mobiel of op kantoor, bereikbaar zijn. Twee derde beweert dat ongeschikte zoekfuncties hun werknemers ervan weerhouden de benodigde informatie te vinden om het bedrijf te helpen ontwikkelen. Daarnaast zegt 62 procent dat onsamenhangende informatiesilo’s het delen van informatie in de weg staan.

Mark Boelhouwer (foto), CEO van Ricoh Nederland, zegt: “Er wordt voorspeld dat het aantal iWorkers sterk zal toenemen. De vraag is echter: zijn organisaties daar klaar voor? Business leaders realiseren zich meer dan ooit dat het belangrijk is de wijze waarop zij technologie gebruiken te optimaliseren en informatiesilo’s die binnen het bedrijf ontstaan te elimineren. Het is echt nodig de traditionele manieren van werken te herzien en te veranderen en de door technologie gestuurde ontwikkelingen bij te houden, wat voortdurend voor nieuwe uitdagingen zorgt.”

Europese business leaders benadrukken de belangrijkste stappen die nu gezet moeten worden om de versnelde ontwikkeling van de iWorker waar te maken. De activiteiten die de kennis van de werknemers op de meest doeltreffende manier doen toenemen zijn (op de eerste plaats) het gebruikmaken van middelen, waardoor samenwerking en het delen van kennis op verschillende locaties mogelijk wordt gemaakt. Dit wordt gevolgd door het optimaliseren van bedrijfsprocessen, waarbij de manier waarop werknemers werken wordt herzien. Ook moeten organisaties ervoor zorgen dat werknemers zoveel mogelijk voordeel halen uit technologie, en zou de overstap naar de cloud moeten worden gemaakt. Op de vierde plaats staat volgens de leidinggevenden digitalisering van papieren documenten, zodat bedrijfskritische informatie uit heden en verleden beter toegankelijk is, waardoor geïnformeerde besluitvorming eenvoudiger wordt. Dergelijke maatregelen leveren voor bedrijven veel voordelen op. Uit onderzoek van McKinsey blijkt dat bij bedrijven met een hogere concentratie kenniswerkers (meer dan 35 procent van het personeel) het rendement per werknemer gemiddeld drie keer hoger ligt dan bij bedrijven met minder kenniswerkers (20 procent of minder van het personeel).

Boelhouwer vervolgt: “Nu is de tijd gekomen dat bedrijven in heel Europa kritische bedrijfsprocessen en documentprocessen doeltreffender en future-proof moeten inrichten. Grote innovaties en technologie-gestuurde ontwikkelingen zijn bijna aan de orde van de dag. Het aantrekken van de iWorker als meer geïnformeerde werknemer is daarom essentieel voor de groei van organisaties, om beter te kunnen voldoen aan de behoeften van de klanten en om meer alertheid, efficiëntie en productiviteit te verkrijgen.”

Voor meer inzichten in de gevolgen van door technologie gestuurde ontwikkeling kunnen lezers terecht op www.ricoh.nl/thoughtleadership.