Redactie - 29 augustus 2013

Grote IT dienstverleners krimpen


Ook in het tweede kwartaal van 2013 zet de sterke krimp door bij de grote IT dienstverleners, zo meldt Peter Vermeulen (foto) van onderzoeksbureau pb7.nl. "Als we kijken naar de prestaties die grote beursgenoteerde IT dienstverleners (Atos, Capgemini, KPN ITS en Ordina) voor Benelux of Nederland rapporteren, zien we een gezamenlijke krimp van 5,3% ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar geleden. Daarmee lijkt de trend van het afgelopen kwartaal (-6,3%) door te zetten. Terwijl Atos en Capgemini de schade goed weten te beperken, trekken Ordina en KPN om verschillende redenen het gemiddelde omlaag."

KPN IT Solutions
Traditiegetrouw kwam KPN als eerste met de halfjaar en kwartaalcijfers. De totale krimp van ITS was zeer groot op jaarbasis, wat veroorzaakt werd door de verkoop van Getronics International. Maar ook het Nederlandse deel moest een flinke veer laten met een min van 9% op jaarbasis. In het eerste kwartaal had KPN de schade juist weten te beperken tot -5%. We kunnen vaststellen dat ITS niet floreert in de schaduw van de problematische telecom business en een steeds minder duidelijk profiel op de markt voor IT dienstverlening.

Atos
Atos is helaas gestopt met het rapporteren van Benelux-cijfers en heeft de Nordics-omzet bij de Benelux-omzet gevoegd. Aangezien de Benelux-omzet verantwoordelijk is voor 87% van de omzet van deze nieuwe regio, blijft Pb7 deze regio volgen als indicator voor de ontwikkelingen in Nederland. De regio ”Benelux & The Nordics” rapporteerde voor de “prima” cijfers met een krimp van 3%, vergelijkbaar met het eerste kwartaal en een stuk beter dan andere Atos-regio’s als Frankrijk, Iberië en Duitsland! Hoewel ook Atos zwaar te leiden heeft onder de lastige marktomstandigheden in Nederland, profiteert het nog altijd van een grote, redelijk stabiele outsourcing business. Daarnaast weet Atos in België en Denemarken een aantal grote contracten te scoren, wat een deel van de Nederlandse krimp maskeert. De Consulting & Technology Services (advies en detachering) heeft echter nog steeds de maken met tweecijferige krimp.

Capgemini
Capgemini Benelux komt in het tweede kwartaal bijzonder positief uit het eigen turnaround-programma. Hoewel de storm in de publieke opinie nog niet is uitgeraasd, zijn de marges weer op de rit, werd de krimp beperkt tot slechts een kleine 4% en konden diverse nieuwe grote contracten wereldkundig worden gemaakt. Sterker nog, Cap geeft aan op koers te liggen voor een stabiel tweede half jaar. 

Ordina
Ordina heeft, na het inmiddels voorspelbare pre-market-update-deal-persbericht over een contract met het Martini-ziekenhuis, een stevige krimp zien die nog altijd vooral veroorzaakt wordt door het wegvallen van het offshore contract met de Rabobank. Ordina laat merken toch wel een beetje overvallen te zijn door de zwakte in de markt, waardoor het netto verlies in het eerste half jaar toeneemt tot EUR 2,4 miljoen. Terwijl Atos en Capgemini inmiddels een goede controle over hun marges hebben, worstelt Ordina daar beduidend meer mee. Ordina is niet altijd even gelukkig met het kiezen van de juiste strategische speerpunten. De afgelopen jaren is sterk in de overheidsmarkt geïnvesteerd – die moet immers ooit aantrekken, was de gedachte – maar de omzetkrimp van Ordina in deze sector was meer dan 6%. Goed nieuws is dat de industriemarkt (een nog eerder speerpunt) eindelijk is gestabiliseerd en dat de zorgmarkt een sterke groei laat zien, zei het dat dit maar beperkt aan de totale omzet bijdraagt.

Uiteindelijk hebben alle partijen te leiden onder de langste recessie sinds de oprichting van de muntunie. Hoewel deze in het tweede kwartaal werd doorbroken, bleef Nederland ook dit kwartaal in recessie. Hoewel de recessie voornamelijk door het onvermogen om de huizenmarkt vlot te trekken wordt veroorzaakt, zijn de investeringen van bedrijven en overheden op een dieptepunt. De meeste IT-beslissers verwachten inmiddels een licht herstel van de markt, maar gaan er vanuit dat de groei van hun organisatie in termen van omzet alsook IT-budget de komende jaren zeer gematigd zal zijn.

Grote IT dienstenafnemers zien dan ook geen reden om het tempo van investeringen op te voeren. Organisaties zitten niet stil en zetten in op het gebruik van technologische oplossingen waardoor ze met minder mankracht en inhuur de IT kunnen runnen en ruimte creëren voor nieuwe innovatieve oplossingen. Opvallend is dat innovatie met behulp van IT hoger dan ooit op de agenda staat, maar dat het IT budget daar niet of nauwelijks van profiteert en de IT dienstenmarkt zelfs blijft krimpen. Terwijl menig IT dienstverlener noodgedwongen doorgaat met het downsizen, heeft men de grootste moeite om vacatures in tal van snel groeiende gebieden in te vullen.

De markt als geheel lijkt zich inmiddels wat te stabiliseren. De hand blijft op de knip, detachering blijft structureel onder druk staan, outsourcing moet ieder jaar een paar procent efficiënter/goedkoper en grote projecten zijn uit den boze. Tegelijkertijd neemt de gevraagde kwaliteit alsmaar toe (als je met minder mensen de boel draaiende wil houden en innovatie wil realiseren, moeten het wel hele goede en goed georganiseerde mensen zijn) en proberen steeds meer bedrijven bewust IT in te zetten om processen te optimaliseren en innovatie te realiseren. En zo wordt het toch nog steeds leuker in IT dienstenland!, aldus Vermeulen.