Ruim driekwart van de CIO's vreest verborgen kosten van cloud computing
19-07-2013

Ruim driekwart van de CIO's vreest verborgen kosten van cloud computing


Het overgrote deel van de CIO's maakt zich zorgen over verborgen kosten die verbonden zijn aan cloud computing. Maar liefst 79 procent van de CIO's is bang tegen kosten aan te lopen waarop vooraf aan de implementatie niet is geanticipeerd.
 
Dit blijkt uit onderzoek van Compuware  onder 468 CIO's naar hun verwachtingen met betrekking tot cloud computing. De drie punten waar CIO's zich het meest zorgen over maken zijn:

1.    Een slechte eindgebruikerservaring door bottlenecks in de performance van applicaties;
2.    De impact van een slechte performance van applicaties op het merkimago van het bedrijf en loyaliteit van de klant;
3.    Misgelopen omzet door slechte beschikbaarheid, performance of het moeten oplossen van problemen met clouddiensten.

Cloud computing heeft een hoge prioriteit
CIO's zien investeren in cloud computing als een hoge prioriteit op zowel de korte als lange termijn. De integratie van de publieke, hybride en private cloud wordt gezien als de belangrijkste trend in cloud computing-land van de afgelopen vijf jaar.
 
"Het omarmen van de cloud staat bovenaan het lijstje met prioriteiten van CIO's. Dit geeft aan dat bedrijven duidelijk een voordeel zien in de snelheid, flexibiliteit en terugverdientijd die clouddiensten leveren", zegt Bernd Greifeneder, CTO van Compuware's APM-business unit. "CIO's zijn op dit moment echter voorzichtig met het oog op de impact die clouddiensten en third party-diensten kunnen hebben op de ervaring van eindgebruikers. Het dynamische en afstandelijke karakter van cloud-gebaseerde applicaties vereist een nieuwe, slimmere en geautomatiseerde aanpak. Alleen deze aanpak maakt diepe, proactieve monitoring mogelijk. Zo worden niet alleen problemen met de eindgebruikerservaring geïdentificeerd, maar bestaat ook de mogelijkheid een gedetailleerde diagnose uit te voeren om het probleem op te kunnen lossen".
 
E-commerce meest gebruikte clouddienst
De studie, uitgevoerd door Research In Action, toont daarnaast aan dat bedrijven in toenemende mate voordeel halen uit de cloud bij het hosten van bedrijfskritische applicaties. Denk hierbij aan e-commerce, wat de meest gebruikte clouddienst blijkt te zijn. 81 procent van CIO's maken op dit moment al gebruik van cloud-gebaseerde e-commerceplatformen of zijn van plan dit binnen 12 maanden te gaan doen. Ondanks het belang van deze cloudapplicaties voor de bedrijfsvoering blijft 73 procent van de bedrijven verouderde methodes gebruiken om de prestaties van applicaties te monitoren en beheren. Sterker nog, de meest gebruikte metrische gegevens om de prestaties van de cloud te monitoren is simpelweg beschikbaarheid of uptime. Dit terwijl aanzienlijk gedetailleerde gegevens gebruikt kunnen worden, zoals reactietijd, laadtijden van pagina's en de tijd waarin een gebruiker interactie heeft met de cloudapplicatie.
 
"De cloud wordt in toenemende mate gebruikt om bedrijfskritische applicaties te hosten. Het is dan ook schokkend om te zien dat de meeste bedrijven simpelweg wachten tot een probleem zich voordoet en vervolgens proberen de brand te blussen", zegt Thomas Mendel, Managing Director van Research In Action. "Veel traditionele tools voor monitoring werken simpelweg niet in de cloud. Het effectief monitoren en beheren van moderne cloud-gebaseerde applicaties en diensten vereist dan ook een nieuwe aanpak die is ontworpen om in de hedendaagse complexe, hybride en dynamische omgevingen te werken. Bedrijven die hiertoe niet in staat zijn, kunnen enorme schade aanrichten aan hun reputatie, omzet en de loyaliteit van klanten".


Terug naar nieuws overzicht

Tags

Cloud
Cloud