Internetgebruikers vinden snelheid heel belangrijk. Dat blijkt uit de laatste EU-enquête over internetgebruik. Bijna de helft (45%) van de gezinnen in de EU is bereid zijn internetabonnement op te waarderen of een andere provider te nemen om te kunnen beschikken over een snellere breedbandverbinding. Bij de keuze van een internetformule is de factor snelheid nu even belangrijk als de prijs.
Neelie Kroes, vicevoorzitter van de Europese Commissie: “Consumenten vinden snelheid op het internet steeds belangrijker, bijvoorbeeld om films te bekijken. Voor mensen die thuis een zaak hebben, is snelheid ook belangrijk om te kunnen concurreren. Consumenten houden nu rekening met de snelheid én met de prijs als ze een keuze maken.”
Uit de enquête bleek ook dat meer dan de helft (54%) van de gezinnen zowel zijn nationale als internationale mobiele telefoonverkeer beperkt uit bezorgdheid over de kosten. Kroes: “Dit is het tijdperk van de smartphone. Hoogwaardige diensten voor mobiele telefonie zijn een essentieel onderdeel van het dagelijks leven. Het kan niet dat de halve bevolking wegens de kosten haar belgedrag beperkt en het is onaanvaardbaar dat die beperkingen in de hand worden gewerkt omdat er geen onderling verbonden eengemaakte markt is.” Nochtans is het aantal mensen dat bezorgd is over de kosten als zij bellen naar een ander dan hun eigen netwerk, dit jaar met 11% gedaald (van 60 naar 49%). Dat is een duidelijk bewijs dat de inspanningen van de Commissie om de mobiele afgiftetarieven te verlagen, een positief effect hebben op de consumenten.
Andere opvallende resultaten van deze Eurobarometer:
Snelheid is steeds belangrijker
Kwaliteit van de dienst
Open internet en netneutraliteit
Kooptrends