Redactie - 08 juli 2013

Helft MKB gebruikt social media voor werving nieuw personeel


47 procent van de MKB’ers zet social media actief in om nieuw personeel te werven. LinkedIn is van alle social media het meest populaire medium, dit wordt door 87 procent van de MKB’ers gebruikt voor wervingsdoeleinden. Twitter komt op de tweede plaats; de helft van de MKB’ers zet dit in. Facebook sluit de top drie af, dit medium wordt door 42 procent van de MKB’ers voor werving ingezet. Dit blijkt uit de resultaten van de vierde MKB Marktmonitor 2012/2013 van Unique in samenwerking met TNO waarin 2.330 ondernemers persoonlijk zijn geïnterviewd.

Grootbedrijf
Het grootbedrijf zet vaker social media in voor werving dan MKB’ers. Bij 60 procent van de organisaties hoort de inzet van social media bij het wervingsbeleid. LinkedIn spant ook hier de kroon. 94 procent van de HR-managers zet LinkedIn in voor wervingsdoeleinden. Dit blijkt uit de resultaten van de HR Monitor Grootbedrijf 2012/2013. Unique voerde dit onderzoek dit jaar voor de eerste keer uit onder 158 organisaties met meer dan 500 medewerkers. Twitter (63 procent) en Facebook (47 procent) staan ook bij de HR-managers respectievelijk op de tweede en derde plaats.

Raymond Puts, algemeen directeur van Unique: “Met de komst van social media verandert de wereld van de personeelswerving razendsnel. Bijna alle doelgroepen zijn wel vertegenwoordigd op een social media netwerk. Al met al dus een middel bij uitstek voor het aantrekken van de juiste kandidaat, mits op de juiste manier ingezet. Momenteel staan social media van de tien wervingsmiddelen die MKB’ers en HR-managers inzetten qua populariteit al op de vijfde plaats. Ik verwacht dat dit nog maar het begin is van de adoptie van social media als wervingsmiddel en dat het in de toekomst nog flink aan populariteit zal toenemen.”

Het onderzoek
De MKB Marktmonitor is een grootschalig onderzoek van Unique in samenwerking met TNO waarin 2.330 ondeemers persoonlijk worden geïnterviewd. De MKB Marktmonitor is voor de vierde keer op rij uitgevoerd en het onderzoek is daarmee inmiddels een begrip geworden. Met de MKB Marktmonitor wordt onderzocht hoe ondeemend Nederland zich het afgelopen jaar ontwikkelde en hoe zij verwacht zich het komende jaar te gaan ontwikkelen. Hierbij is gekeken naar omzet, personele ontwikkelingen en aanverwante onderwerpen. Elk jaar staat er een specifiek thema centraal. Dit jaar is het thema ‘In beweging’, waarin het vermogen tot veranderen en flexibiliteit van ondeemers centraal staan.