Redactie - 15 mei 2013

Onderzoek Oracle: organisatorische silo’s hebben negatief effect op cloud-applicaties


Oracle maakt de resultaten bekend van het onderzoek “Cloud for Business Managers: the Good, the Bad, and the Ugly”. Uit het onderzoek blijkt dat de meerderheid van de bedrijven wereldwijd hun cloud-applicaties nog onvoldoende hebben geïntegreerd in hun zakelijke functies. Hierdoor geven velen van hen aan te maken te hebben met operationele inefficiënties en uitdagingen rondom innovatie.

Het onafhankelijke marktonderzoeksrapport door Dynamic Markets bevat interviews met 1.355 senior beslissingsbevoegden bij internationale organisaties. Respondenten zijn geselecteerd uit een breed scala aan functies waaronder R&DO, sales/e-commerce, marketing, CRM, finance en HR.

Het rapport toont aan dat:

  • Meer dan de helft van de respondenten (54 procent) zegt dat medewerkers in de afgelopen zes maanden tijdelijk niet hebben kunnen werken als gevolg van integratieproblemen met de cloud. 
  • Afdelingen die zelf geen cloud-applicaties gebruiken worden dan negatief beïnvloed door hun collega’s die dit wel gebruiken.
  • Meer dan de helft van de organisaties (52 procent) deadlines gemist heeft. Bij drie kwart van de respondenten (75 procent) is hun vermogen om te innoveren aangetast door een slechte integratie van hun cloud-applicaties, doordat applicaties waren geïsoleerd van zakelijke functies.


Dit is ondanks het feit dat voor de meerderheid van de organisaties het verbeteren van operationele flexibiliteit en effectiviteit één van de belangrijkste drijfveren voor het implementeren van cloud-applicaties is.

Belangrijkste onderzoeksresultaten:

De invloed van slechte cloud-integratie op de productiviteit: Meer dan de helft (54 procent) van de organisaties gaf aan dat medewerkers van hun afdeling in de afgelopen zes maanden tijdelijk niet hebben kunnen werken als gevolg van cloud-integratieproblemen. Daarbij zaten zelfs afdelingen die zelf geen gebruik maken van cloud-applicaties. 54 procent zegt de afgelopen zes maanden project-deadlines te hebben gemist als gevolg van vergelijkbare problemen rondom het gebrek aan applicatie-integratie.

Applicatiesilo’s blijken een uitdaging voor innovaties: De overgrote meerderheid (83 procent) van de organisaties halen niet het beste uit hun cloud-applicatie op de afdeling. Eén op de vier wijt dit aan de slechte integratie met andere applicaties. Belangrijker, 75 procent zegt dat ook hun vermogen om te innoveren is belemmerd, waarbij één op de twee (53 procent) dit toeschrijft aan het gebrek aan integratie. Het niet in staat zijn om cloud-applicaties te integreren met andere software, die eigendom is van de organisatie, (36 procent) werd genoemd als een afzonderlijk punt, gevolgd door het niet kunnen aanpassen van de cloud-applicatie op de specifieke organisatiebehoefte (33 procent).

Cloud haalt niet zijn volledige potentieel door bedrijfssilo’s: Meer dan drie kwart (76 procent) van de organisaties geeft aan dat snelle toegang tot software de voornaamste reden was voor het implementeren van cloud-applicaties, terwijl 47 procent dit deed om toegang te krijgen tot meer geschikte software voor hun afdeling. Dit staat in schril contrast met de daadwerkelijke ervaring en benadrukt het belang om bedrijfsprocessen en applicaties buiten de organisatorische silo’s te positioneren.

Bedrijven streven naar betere integratie van applicaties: Het goede nieuws is dat het merendeel van de organisaties de behoefte naar een betere integratie van zakelijke functies en applicaties erkennen. De overgrote meerderheid (81 procent) van de organisaties zegt dat het belangrijk is dat cloud-applicaties volledig met elkaar en met andere software in de organisatie geïntegreerd zijn. Vijftig procent zegt cloud-applicaties geïntegreerd te hebben om vanuit hun afdelingsapplicatie rechtstreeks toegang hebben tot cloud-data van andere afdelingen. De andere helft geeft aan nog steeds niet in staat te zijn om dit te doen.