Redactie - 24 april 2013

Slechts één op de vier CIO’s ziet zichzelf als strategisch manager of game-changer


Uit een nieuw rapport van Emerson Network Power blijkt dat bijna de helft van alle CIO’s zichzelf beschouwt als IT-dienstverlener of kostenplaats en niet als game-changer of strategisch innovator. Het bijblijven bij nieuwe technologieën is een barrière geworden, die verhindert dat bedrijven actief profiteren van de snelle ontwikkelingen binnen de informatiemaatschappij. Het rapport, “De CIO van de toekomst: een game-changer worden”, benadrukt verder het belang van budgetteren voor innovatie als een manier om binnen organisaties een meer strategische rol in te nemen.

Het rapport van Emerson Network Power bevat antwoorden van 560 CIO’s en IT-topmanagers van bedrijven met vijfhonderd of meer medewerkers in de Verenigde Staten, Zuid-Amerika, Europa en Azië. Enkele highlights uit het rapport zijn:

  • CIO’s uit Azië (79 procent) en Zuid-Amerika (78 procent) lopen voorop in de verwachting van een significante wijziging in hun rol de komende vijf jaar. Minder dramatische wijzigingen worden verwacht in de Verenigde Staten en Europa, waar ongeveer de helft van de CIO’s verwacht dat hun rol de komende vijf jaar sterk zal veranderen.
  • Slechts 10 procent van de CIO’s ziet zichzelf als een drijvende kracht achter de concurrentiepositie van hun organisatie, terwijl 15 procent zichzelf als zakelijk partner en 26 procent als invloedrijk medewerker ziet.
  • CIO’s in Zuid-Amerika beschouwen zichzelf relatief vaak als ontwikkelaar van bedrijfsstrategieën of als game-changer, terwijl CIO’s uit de Verenigde Staten zichzelf juist relatief weinig zo zien.
  • De CIO’s hebben 40 punten aangegeven waarvan zij vinden dat die erg of buitengewoon belangrijk zijn voor hun rol als IT-manager binnen hun organisatie. Zij geven aan dat ze als gevolg hiervan het grootste gedeelte van hun tijd bezig zijn met het leveren van diensten, en niet zozeer met het plannen voor de toekomst.

“Als voormalig CIO ken ik zowel de eisen van deze functie als de cruciale rol die de CIO kan spelen bij het ondersteunen en vormgeven van de bedrijfsstrategie”, zegt Steve Hassell, ex-CIO van Emerson en tegenwoordig voorzitter van Emerson Network Power’s Avocent. “Het kan moeilijk zijn om uit de tredmolen van de dagelijkse werkzaamheden te stappen, maar trends als sociale media, mobiliteit en gegevensgestuurde besluitvorming zullen het belang van de IT voor het aantrekken en bedienen van klanten doen toenemen. Emerson gaat zich op korte termijn bezighouden met een aantal van deze uitdagingen en oplossingen introduceren die de complexiteit van de bedrijfsmiddelen verminderen en het beheer ervan verbeteren. Dat is de sleutel om de overgang van dienstverlener tot zakelijk leider vloeiend te laten verlopen.”

Ga voor het volledige rapport naar www.EmersonNetworkPower.com/CIOtopics.