Redactie - 12 maart 2013

Duidelijke voorkeur voor mobiele apps


Consumenten wereldwijd gebruiken liever mobiele applicaties dan mobiele websites. Dit blijkt uit onderzoek van Compuware naar de verwachtingen en ervaringen met mobiele applicaties van gebruikers wereldwijd.

Mobiele applicaties maken het leven eenvoudiger, stroomlijnen zowel kalenders als boodschappenlijstjes, bieden entertainment terwijl de consument moet wachten en maken het eenvoudig samen te werken met collega's. Consumenten associëren apps inmiddels met productiviteit. Gebruikers kunnen met mobiele applicaties hun bankrekening beheren, rekeningen betalen, winkelen en zowel hotels als reizen reserveren. Ook helpen mobiele applicaties consumenten productief en verbonden te blijven met zowel kantoor als thuis.

Handiger, eenvoudiger en sneller
Maar liefst 85 procent van de consumenten geeft aan een voorkeur te hebben voor mobiele applicaties boven mobiele websites aangezien apps handiger, eenvoudiger en sneller te gebruiken zijn. Van de gebruikers die tegen problemen aanlopen meldt:
•    62 procent met een crash, bevriezing of foutmelding te zijn geconfronteerd;
•    47 procent met langzame laadtijden te maken heeft;
•    40 procent een app te zijn tegengekomen die simpelweg niet werkte.
De antwoorden op de vraag waarom zij voor mobiele apps kiezen lopen in het rapport 'Mobile Apps: What Consumers Really Need and Want' sterk uiteen. Een aantal basisregels gelden echter wel. Consumenten willen:
•    Eenvoudig toegang tot product- en winkelinformatie;
•    Hulp bij het plannen en navigeren van hun reizen;
•    De mogelijkheid om in real-time te communiceren.
Consumenten willen een app downloaden die een pakket met belangrijke functionaliteiten en mobiele diensten levert door een intuïtieve en vermakelijke interface waar de gebruiker eenvoudig zijn weg kan vinden. Zij verwachten dat een app het apparaat waarop zij werken herkent en hen het juiste pakket met mogelijkheden en functies aanbiedt voor dit specifieke apparaat. Consumenten willen op ieder gewenst moment proactieve en relevante informatie en diensten gebruiken binnen de context van hun locatie.
 
Gepersonaliseerde content
Een app moet gepersonaliseerde content, aanbiedingen en voordelen bieden op basis van de interesses van de consument. Tegelijkertijd moeten apps de mogelijkheid bieden aanbiedingen, nieuws en productaanbevelingen op sociale netwerken te delen. Dit heeft als risico dat ook negatieve ervaringen door consumenten worden gedeeld. Dit is dan ook reden genoeg om ervoor te zorgen dat apps op een zo'n hoog mogelijk niveau presteren.
 
"Nu consumenten steeds hogere verwachtingen hebben voldoen mobiele apps niet langer zo maar aan deze eisen. In iedere fase van het ontwerp- en ontwikkelproces moet bewust moeite worden gedaan om aan deze verwachtingen te voldoen", zegt Stephen Pierzchala, technologiestrateeg bij het Compuware APM Center of Excellence."Performance is cruciaal om mobiele gebruikers een betrouwbare gebruikservaring te leveren. Prestaties moeten dan ook worden gezien als een belangrijke drijfveer in het ontwerpproces. Mobiele applicaties moeten de nadruk meer leggen op een kernactiviteit en moeten zowel snel als betrouwbaar opereren om waardevol te zijn".