Redactie - 04 februari 2013

Veel ICT-ondernemingen maken geen effectief gebruik van internet en social media


Veel ICT-ondernemingen maken geen effectief gebruik van internet en social media, blijkt uit onderzoek van stichting ICT Valley onder meer dan 140 beslissers en beïnvloeders in de ICT-sector. Ongeveer 80% van de ICT-bedrijven zet social media in, maar dit gebeurt niet op structurele basis. Ook is men weinig gericht op een relatie met de klant. Met name blogs worden erg weinig ingezet, zeker in vergelijking met Amerikaanse Business-to-Business ondernemingen.

Social media niet professioneel ingezet
Uit het onderzoek blijkt dat het gebruik van social media gemeengoed is geworden in de ICT-sector, maar dat deze vooral wordt ingezet voor het zenden van informatie. Social media is in de ICT-sector nog weinig sociaal: slechts 51% van de ondernemingen gebruikt social media om de dialoog met de klant aan te gaan. Uit interviews met leidinggevenden binnen ICT-organisaties blijkt dat een professionele inzet van social media binnen ICT-ondernemingen wordt belemmerd door een gebrek aan kennis, tijd en motivatie.

Minimaal gebruik van blogs door ICT
De inzet van blogs is minimaal in de ICT-sector. Slechts één op de drie ICT-ondernemingen geeft aan een zakelijk blog te publiceren, waarvan 70% één maal per maand een nieuw blog plaatst. Ter vergelijking: in de VS plaatst 70% van de Business-to-Business ondernemingen minimaal één maal per week een blog.

Beurzen en LinkedIn meest populair voor leadgeneratie
De meest effectieve middelen voor het genereren van leads in de ICT-sector zijn beurzen en LinkedIn. Daarnaast blijkt dat ICT-bedrijven veel leads verwerven via mond-tot-mond reclame. Het raadplegen van netwerken en persoonlijke contacten, wordt dan ook erg belangrijk gevonden. Een aanbeveling in het onderzoek is dan ook dat ICT bedrijven hun outbound marketing, zoals beurzen, combineren met inbound marketing om hun leadgeneratie proces optimaliseren.

Over inbound marketing
Met het begrip inbound marketing wordt het inzetten van social media en internet voor marketingdoeleinden bedoeld. De filosofie van inbound marketing is dat de klant contact zoekt met het bedrijf in plaats van andersom. Binnen de traditionele marketing, ook wel outbound marketing genoemd, wordt de klant namelijk veelal lastig gevallen met reclameboodschappen waar deze niet op zit te wachten. In het huidige digitale tijdperk, zijn de outbound marketing middelen niet toereikend voor het vinden van nieuwe klanten.

Lees het hele onderzoek hier. 

Door: Witold Kepinski