Redactie - 30 januari 2013

Directies positiever over thuiswerken dan IT-managers en afdelingshoofden


Avanade, aanbieder van zakelijke technologiediensten en managed services, maakt de resultaten bekend van een wereldwijd onderzoek onder bijna 600 C-level executives en IT-beslissingsmakers in 19 landen. De uitkomsten laten zien dat het gebruik van consumententechnologieën op de werkvloer veel impact heeft op de manier van zakendoen en de daaruit voortvloeiende resultaten.

Uit Avanade’s onderzoek in september 2012 kwam naar voren dat zowel in Nederland als wereldwijd bij 6 op de 10 bedrijven gebruik wordt gemaakt van persoonlijke apparaten op de werkvloer. De bedrijven die hierop inspelen zetten compleet nieuwe zakelijke processen op om van de voordelen van deze trends gebruik te maken. Avanade noemt dit ‘Work Redesigned’.

Flexibel werken
In Nederland geeft 56 procent van de bedrijven hun medewerkers de ruimte om hun werktijden flexibel in te delen. Hiermee loopt Nederland voor op België, waar slechts 25 procent van de bedrijven hun medewerkers flexibele werktijden bieden. Ook geeft 64 procent van de Nederlandse respondenten aan dat medewerkers buiten kantoor mogen werken als dat nodig is, ten opzichte van 57 procent wereldwijd. 54 procent van de Nederlandse respondenten gelooft dat dit kansen creëert in plaats van uitdagingen. Wereldwijd geeft 52 procent van de respondenten aan dat dit meer uitdagingen met zich meebrengt, waaruit we kunnen opmaken dat Nederlanders geloven in de kracht van ‘Work Redesigned’.

De grootste voordelen die Nederlandse respondenten aangeven voor ‘Work Redesigned’ zijn als volgt:

1.    De mogelijkheid om sneller te reageren naar klanten (42 procent)

2.    Het leveren van beter werk in het algemeen (38 procent)

3.    Meer ruimte voor creativiteit en het genereren van meer inkomsten (25 procent)

De grootste uitdagingen in Nederland zijn ‘het zorgen voor beveiliging en het voldoen aan wet- en regelgeving’, en ‘het vinden van de juiste technologie om deze nieuwe werkprocessen te ondersteunen’ (beiden 42 procent).

Andre Huizing, General Manager Avanade Nederland, zegt: “Dit is een gebied waar we ons binnen een paar jaar niet meer van kunnen voorstellen dat we er überhaupt onderzoek naar hebben gedaan. De voordelen van mobiele technologieën in combinatie met Cloud en de laagdrempeligheid die consumerisation van IT brengt, zijn dermate groot dat het de spreekwoordelijke no-brainer is of we dit binnen de zakelijke markt adopteren. De huidige uitdagingen bij deze adoptie liggen veelal in de beperkingen van de bestaande infrastructuur en bedrijfsprocessen en het traditionele denken rond ICT”.

Zakelijke processen

Traditioneel gezien wordt het gebruik van technologie op de werkplek bepaald door zakelijke vereisten, waarbij executives technologie toestonden op basis van bedrijfsbrede behoeften en doelstellingen. Recent is deze dynamiek verschoven van technologieën die op de onderneming gericht waren, naar technologieën die op medewerkers zijn gericht, zoals het gebruik van mobiele apparaten en consumentenelektronica.

Vooruitstrevende bedrijven passen hiervoor hun werkprocessen aan om het gebruik van deze consumententechnologieën toe te staan, zo blijkt uit Avanade’s onderzoek (wereldwijde resultaten):

Meer dan 7 op de 10 (71 procent) ondervraagde bedrijven heeft ten minste één zakelijk proces aangepast – waaronder processen met betrekking tot IT-beheer, sales en marketing, HR en customer services – om zo het gebruik van consumententechnologieën op de werkplek te faciliteren.

20 procent van alle ondervraagde bedrijven heeft vier of meer zakelijke processen veranderd om te profiteren van de opkomst van mobiliteit en consumententechnologieën op het werk.

 De vooruitstrevende bedrijven die consumententechnologieën omarmen zien een meetbaar effect en positieve resultaten op de winstgevendheid, productontwikkeling en tevredenheid van de medewerkers.

 Zo komen uit het onderzoek de volgende effecten naar voren:

Betere salesresultaten – bedrijven die gebruik maken van collaboration tools* hebben 73 procent meer kans om meer sales en nieuwe klanten te melden dan bedrijven die dit niet doen.

Toegenomen winst – bedrijven die mobiele en consumententechnologieën hebben omarmd hebben 54 procent meer kans om toegenomen winst te rapporteren dan bedrijven die niet gebruik maken van deze technologieën, beleid en processen.

Grotere flexibiliteit – deze zelfde bedrijven hebben 58 procent meer kans om verbeteringen te melden in het op de markt brengen van producten en diensten.

Toegenomen werknemerstevredenheid – vooruitstrevende bedrijven hebben 37 procent meer kans om een toegenomen werknemerstevredenheid te melden. Zij melden ook een grotere nadruk op creativiteit en een toegenomen vermogen om problemen op te lossen.

Het gat dichten tussen business en IT
In het onderzoek van Avanade werd ook een aanzienlijke kloof ontdekt in opvattingen tussen de business en IT met betrekking tot de rol van de mobiele en consumententechnologieën in de onderneming. De discrepantie tussen het management en hun IT-personeel is misschien wel de grootste factor die het herontwerpen van bedrijfsprocessen en omarmen van mobiele- en consumententechnologieën tegenhoudt. Beveiliging is vaak de grootste zorg bij de adoptie van nieuwe technologieën. Als je echter kijkt naar de bezorgdheid over de beveiliging blijkt dat er een verschil is tussen IT-beslissers en leidinggevenden:

71 procent van de ondervraagde C-level executives gelooft dat medewerkers van zijn organisatie werktaken buiten kantoor kunnen uitvoeren – dit is 39 procent hoger dan het percentage van IT-personeel en business unit-leiders.

IT-beslissers focussen zich op het minimaliseren van potentiële risico’s (55 procent) van het gebruik van persoonlijke apparaten en –technologieën op de werkplek. De grootste zorg voor C-level executives is om in te spelen op de potentiële voordelen (56 procent) van de apparaten van medewerkers voor het bedrijf.

Succesvolle bedrijven slaan een brug tussen deze twee opvattingen om de beste resultaten te behalen, aldus Avanade.