Redactie - 29 januari 2013

Steeds meer onderlinge uitwisseling van data in logistieke sector


De logistiek loopt voorop in het onderling utwisselen van data. Logistieke dienstverleners willen in de toekomst meer inzicht in gegevens en een betere uitwisseling van data met verschillende betrokken partijen. Uit onderzoek van Transport Intelligence, uitgevoerd in opdracht van Kewill, onder 484 internationale organisaties blijkt dat maar liefst 85 procent van de respondenten in de toekomst meer informatie wil delen met andere partijen. Het onderzoek is uitgevoerd om inzicht te krijgen in de blijvende impact van de economische crisis op logistieke dienstverleners en de rol van IT hierin.

Op dit moment is 40 procent van de logistieke dienstverleners via software gelinkt aan hun klanten en minder dan 20 procent aan partner- en externe organisaties. Van de overige respondenten wisselt slechts een klein deel (20%) elektronisch data uit met externe partijen. Om vanuit deze huidige situatie te streven naar een gewenste 85 procent, kun je spreken van een aanzienlijke groei.

Transparantie
De belangrijkste doelstellingen om dit te bewerkstelligen zijn het plannen van optimalisatie, reducering van kosten, doorvoeren van operationele veranderingen en de verbetering van de transparantie binnen de processen en de activiteiten. Voor logistieke dienstverleners (49%) stond transparantie bovenaan hun prioriteitenlijst. Hier valt met name de uitwisseling van data met klanten, partners en zelfs met concurrenten onder. Wanneer organisaties openstaan voor samenwerking zijn ze in staat om de concurrentie aan te gaan met grotere partijen die op een stugge en traditionele manier blijven handelen.

“Onlangs meldde het Centraal Planbureau dat de wereldhandel weer groeit en dan met name de import en export van rijkere landen”, zegt Gerry Daalhuisen, Global Product manager bij Kewill. “Met het aantrekken van groei wordt ook de informatiestroom en het delen van informatie voor organisaties steeds belangrijker. Om informatie te verrijken heb je meerdere partijen nodig. Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat de wil wel aanwezig is om informatie te delen met organisaties, maar dit zou nog verder uitgebreid moeten worden. Wanneer partijen informatie delen leidt dat tot een transparantere samenwerking en een groter concurrentievoordeel. Dit biedt mogelijkheden om krachten te bundelen met andere dienstverleners zodat klanten de beste service krijgen die ze verwachten.”