Redactie - 21 januari 2013

Nederlanders nemen rol als werknemer in crisis uiterst serieus


In tijden van crisis probeert meer dan de helft van de Nederlandse kantoormedewerkers (60 procent) te helpen om het bedrijf waar hij of zij werkt zo succesvol mogelijk te laten zijn en neemt zijn rol daarin uiterst serieus. Dit blijkt uit een onderzoek van Mindjet, producent van collaborative work management-software. Wel ervaren Nederlandse kantoormedewerkers een aantal hindernissen om hun werk zo goed mogelijk uit te voeren. De grootste hick-up bij het zo goed mogelijk uitvoeren van het werk is het hebben van te veel werk (22 procent), gevolgd door het niet beschikken over de juiste middelen (19 procent) en inefficiënte communicatie (17 procent).

Verandering in werkwijze
Een vijfde van de werknemers geeft aan dat zij niet de juiste middelen hebben om hun werk zo goed mogelijk uit te voeren. Een groot aantal directeuren en CEO’s (41 procent), die aan het onderzoek hebben deelgenomen, heeft dit opgemerkt en is van mening dat ze de werkwijze moeten aanpassen om succesvoller te zijn. Dertig procent van de werknemers is het hier mee eens. De meerderheid is bereid een verandering aan te gaan en wil er ook tijd voor maken. Het hebben van geen tijd is voor bijna de helft (47 procent) geen reden om zijn of haar werkwijze aan te passen en maar liefst 57 procent staat niet negatief tegenover een verandering in werkwijze wanneer hij of zij er voordeel uit kan halen. De veranderingsbereidheid van medewerkers om hun organisatie succesvoller te maken is aanwezig. In tijden van crisis is daarbij ondersteuning in innovatie- en projectmanagement gewenst.

Frank Reinelt, regional manager Noord Europa en emerging markets van Mindjet: “Ons onderzoek zegt dat te veel werk, het ontbreken van juiste middelen en inefficiënte communicatie de grootste hindernissen zijn voor de Nederlandse kantoormedewerker en samen met de economische situatie is het niet verrassend dat veel bedrijven hun doelen niet halen. Juist nu lijkt het essentieel voor bedrijven om deze problemen aan te pakken en te bedenken hoe zij medewerkers kunnen inspireren efficiënter en slimmer te werken om zo succesvoller te zijn. Mindmapping kan daar een bijdrage aan leveren“.

Tim Ohlenburg, senior economic , Centrum voor Economics en Business Research, reageert op de Nederlandse bedrijfsprestaties van het afgelopen jaar. “Door de economische omstandigheden moeten Nederlandse bedrijven efficiënter werken. Gelukkig krijgen ze daarbij de steun van hun werknemers, blijkt uit het onderzoek van Mindjet. Bedrijven moeten echter hun medewerkers wel van de juiste middelen voorzien om dat te bewerkstelligen”.