Redactie - 20 december 2012

Onderzoek Microsoft: Meerderheid IT-managers ziet mobieltjes niet als onderdeel van IT-infrastructuur

Het Nederlandse MKB is nog niet klaar voor de opkomst van ‘consumerization of IT’, waarbij werknemers hun werk uitvoeren op hun privé-apparaten als smartphones, tablets en laptops. Meer dan een kwart van de Nederlandse IT-managers uit het MKB (27%) geeft aan geen beleid te hebben voor het gebruik van eigen apparaten voor werkdoeleinden. Zelfs meer dan de helft van de IT-managers (53%) zegt dat zij de mobiele telefoon niet als onderdeel zien van hun IT-infrastructuur, terwijl steeds meer documenten per e-mail worden uitgewisseld tussen PC’s en mobiele telefoons. Dat blijkt uit onderzoek onder 250 IT-managers in opdracht van Microsoft Nederland.

Even ‘s avonds thuis op de bank die paar werkmailtjes beantwoorden vanaf de eigen smartphone. Of op de privé-tablet dat ene document aanpassen en versturen naar collega’s. Steeds meer werknemers gebruiken hun eigen apparaten voor het werk. Hoewel de IT-managers aangeven dat ze een snelle groei van tablets binnen hun organisatie verwachten, is het des te opvallender dat een groot deel van het MKB geen beleid heeft over ‘consumerization of IT’. Naast de bedrijven die geen beleid hebben, zegt 56 procent dat er wel beleid is waarbij medewerkers privé-apparaten mogen gebruiken en geeft 16 procent aan dat het beleid juist inhoudt dat werknemers hun eigen apparaten niet mogen gebruiken.

Ook privé-apparaten moeten aan veiligheidsvoorwaarden voldoen
Om bedrijven in het MKB te helpen bij het controleren van hun IT, start Microsoft vandaag met de campagne Grip op IT. ‘Wij vinden dat bedrijven goed moeten nadenken over het gebruik van eigen apparaten op de werkvloer’, aldus Arjan Oude Kotte (foto), namens Microsoft Nederland voor de MKB-markt. ‘Als werknemers bedrijfsinformatie willen gebruiken op hun eigen smartphone of tablet, dan moeten moeten die apparaten wel aan veiligheidsvoorwaarden voldoen, zoals sterke wachtwoordregels. Ook moeten de devices van de werknemers beheerd kunnen worden door de IT-afdeling om misbruik van data bij verlies of diefstal te voorkomen. Met onze campagne Grip op IT helpen we de bedrijven bij het beheren van al die apparaten, zodat de werknemers hun werk zo goed mogelijk en veilig kunnen uitoefenen.’

Minder brandjes blussen
De IT-managers geven aan gemiddeld de helft van hun tijd kwijt te zijn met reguliere werkzaamheden (26%) en het oplossen van helpdeskproblemen (24%). Zij zouden graag minder tijd besteden aan het oplossen van storingen en willen juist meer tijd steken in het volgen van nieuwe ontwikkelingen. De campagne Grip op IT heeft als doel IT-professionals te overtuigen dat ze momenteel onnodig veel tijd verliezen aan het oplossen van problemen terwijl ze met behulp van de oplossingen van Microsoft het werk eenvoudiger, veiliger en flexibeler kunnen inrichten.  De campagne bestaat uit drie thema’s: werkplekoptimalisatie, efficiënt beheer en virtualisatie. Ook het ICT-bedrijf en Microsoft-partner Nobel juicht dit initiatief toe. ‘Het onderzoek toont aan dat de IT-managers in het MKB willen anticiperen op de veranderingen in hun vakgebied om hun toegevoegde waarde voor de organisatie te vergroten’, zegt Tom Nijs, marketinglead van Nobel. ‘Wij zien in de praktijk dat  het oplossen van de dagelijks voorkomende problemen tijd in beslag neemt die zij willen besteden aan het structureren en optimaliseren van bedrijfsprocessen met de inzet van IT. We zijn dan ook blij dat door de campagne ‘Grip op IT’ IT-managers in staat worden gesteld om technologie zo in te zetten dat het de bedrijven vooruit helpt en dat ze zich kunnen richten op groei en vernieuwing binnen hun onderneming.’

Door: Witold Kepinski