Redactie - 13 december 2012

Mobile waste: 85% van de branded apps wordt nauwelijks gebruikt


Van de top-500 adverteerders heeft 48% een mobiele applicatie ontwikkeld. Dit bleek uit een publicatie van Richard Otto van MobileMarketing.nl eerder dit jaar. Uit onderzoek van TNS NIPO blijkt dat van deze branded apps slechts 15% een maandelijks bereik heeft van 1% of meer onder de smartphone doelgroep. TNS NIPO heeft in mei 2012 bij ruim 1.200 consumenten een applicatie geïnstalleerd op de smartphone en tablet om het werkelijke gedrag uit te lezen. Met dit innovatieve onderzoek heeft TNS NIPO unieke inzichten gekregen in het feitelijke mobiele gedrag van de gebruikers.  

Mobile is app…

Smartphonegebruikers spenderen gemiddeld 42 minuten per dag aan online activiteiten op de smartphone via mobiele applicaties en websites. Van deze tijd gaat 95% naar applicaties en slechts 5% naar websites. Het introduceren van een app lijkt voor elk merk dan ook van grote toegevoegde waarde. Toch blijkt niets minder waar. Maar liefst 85% van de branded apps wordt namelijk bijna nooit gebruikt. Remy Bleijendaal, Digital Consultant bij TNS NIPO: ‘Veel bedrijven ontwikkelen een applicatie die vanuit technologisch oogpunt wordt bedacht en niet vanuit de behoeften van de consument. Die branded apps mogen dan wellicht technisch prima werken, maar zijn naar mijn mening simpelweg niet goed genoeg, omdat ze niks toevoegen aan het leven van de consument.’ 

… en mobile is web

Hoewel 95% van de online tijdsbesteding naar applicaties gaat, bezoeken smartphonegebruikers veel meer websites dan dat ze applicaties gebruiken. Twee derde van de tijdsbesteding aan applicaties gaat naar de top-10 apps. Bij websites is het beeld veel gunstiger. Van de tijdsbesteding gaat 40% naar de top 10, maar ook veel andere websites worden bezocht. Oftewel: de longtail in applicatiegebruik is kort en dik, die van websites lang en dun. ‘Hits’ domineren de applicatiewereld. Remy Bleijendaal: ‘Applicaties dienen als bookmarks voor diensten die consumenten herhaaldelijk en vaak gebruiken. Veel branded apps spelen niet in op deze bookmarkrol en veroveren daardoor geen vaste plaats op de smartphone of worden vergeten na eenmalig gebruik. Veel bedrijven hadden beter kunnen beginnen met het optimaliseren van hun website voor mobiel.’  

Mobile drives social en gaming

De opkomst van de smartphone heeft ervoor gezorgd dat social en gaming nog groter zijn geworden dan dat het al was op de vaste pc en laptop. Bijna de helft (45%) van de mobile tijdsbesteding gaat naar social media en instant messaging op de smartphone (lees: Facebook, Whatsapp en Twitter), tegenover 37% op de vaste pc en laptop. 

Gaming vertoont een extremer beeld: 25% van de mobiele tijdsbesteding gaat naar gaming, terwijl dit op de vaste pc en laptop ‘slechts’ 6% van de tijdsbesteding uitmaakt. Remy Bleijendaal: ‘Dit zou goed te maken kunnen hebben met de timing van het onderzoek: Wordfeud en Draw Something waren toen op de piek van hun hype. Deze social casual games zijn nu al weer van de troon gestoten door andere games. Het is maar de vraag of dit segment op mobiel continu zo groot zal blijven in de toekomst.’  

De smartphone is het tweede scherm!

Tablets worden veel minder intensief gebruikt dan smartphones. Per dag wordt er 22 minuten geïnternet op de tablet tegenover 42 minuten op de smartphone. Het gebruikerspatroon ziet er ook zeer anders uit. Naar verhouding werd er in mei meer tijd besteed aan gaming op de tablet (40% van de online tijdsbesteding) dan op de smartphone (25% van de online tijdsbesteding). Daarnaast blijkt het multimedia gebruik (nog) zeer laag te zijn. Slechts 5% van die 22 minuten gaat naar sites of applicaties als YouTube, Uitzending Gemist en RTLXL. 

Niet alleen de gebruiksintensiteit, maar ook het gebruikspatroon is zeer anders. Het smartphonegebruik is gedurende de hele dag vrijwel constant, met een piek in de vroege avond. Het tabletgebruik laat alleen een duidelijke piek zien in de vroege avond, thuis, na werktijd. De rest van de dag wordt de tablet vrij weinig gebruikt. Kortom: de smartphone wordt gedurende de hele dag meer gebruikt dan de tablet, zelfs in de avonduren. Remy Bleijendaal: Dat de tablet geen mobiel apparaat is en door consumenten vaak thuis wordt gelaten sluit aan bij eerdere onderzoeken door bedrijven als Sanoma. Maar dat consumenten de smartphone zelfs tijdens primetime televisie intensiever gebruiken dan de tablet is voor mij wel een verrassing. Dus tv-adverteerders: zorg ervoor dat je website geoptimaliseerd is voor mobile traffic als jullie tijdens tv-reclame verwijzen naar een website en stop de mobile waste.’  

Over de studie Mobile 360

Mobile 360 is een diepgaande studie naar het feitelijke gedrag van gebruikers van mobiele devices.
TNS NIPO heeft in mei 2012 bij ruim 1.200 consumenten een applicatie geïnstalleerd op de smartphone (Android, iOS en BB) en tablet (alleen iPads) om het feitelijke gedrag uit te lezen. Onderwerpen van deze studie waren onder andere

  • Hoe gebruiken consumenten hun telefoon en tablet voor messaging, e-mailing, browsing en het gebruik van applicaties.
  • Wat zijn de profielen van consumenten met smartphones en hoe kunnen we deze consumenten segmenteren gebaseerd op gedrag.
  • Hoe ziet het ‘voice’ landschap eruit en wat betekent dit voor de traditionele manier van bellen?
De resultaten van de studie leveren nieuwe en relevante inzichten in het werkelijke mobiele gedrag van Nederlanders. Het complete rapport is hier te bestellen.

  
Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024 Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024
Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024