Redactie - 29 november 2012

IT-procesautomatisering beste keus voor meer flexibiliteit en minder complexiteit


IT-procesautomatisering is de beste keus voor het verminderen van IT-complexiteit en het verbeteren van de flexibiliteit. Het is daarmee beter dan afdanken of outsourcen. Dit is de belangrijkste conclusie uit een onderzoek van Forrester Consulting in opdracht van UC4 Software. Voor het onderzoek ‘The Changing State of IT Operations into 2013’ zijn 160 (IT-)managers ondervraagd over hun verwachtingen en de belangrijkste IT-uitdagingen voor het komende jaar. Veel managers en IT-managers erkennen dat hun vaak verouderde IT-systemen niet meer aansluiten bij de bedrijfsbehoeften.

Het onderzoek biedt inzicht in hoe bedrijven hun IT-uitdagingen kunnen overwinnen en geeft argumenten voor geavanceerde en geïntegreerde systemen en de inzet van IT-procesautomatisering. Als IT-processen langzaam en star zijn, slecht geïntegreerd of te arbeidsintensief, dan zijn er maar drie opties: afdanken, outsourcen of automatiseren. Als de systemen belangrijke bedrijfsprocessen ondersteunen waarmee een organisatie omzet genereert, dan is afdanken geen optie. Als een bedrijf de systemen outsourcet dan is er geen garantie dat de serviceprovider het beter doet dan de eigen IT-afdeling. Daarom is volgens dit onderzoek ‘procesautomatisering de beste optie’.

In het UC4-onderzoek geeft 65 procent van de ondervraagde IT-managers aan dat de introductie van een nieuwe dienst drie maanden duurt, 24 procent heeft het zelfs over een half jaar. Op een zeer concurrerende markt staat deze introductietijd gelijk aan het verlies van concurrentievoordeel en gemiste omzet. Managers en IT-managers zijn het erover eens dat het verkleinen van deze introductietijd de belangrijkste uitdaging is. Er is echter een aanzienlijk verschil van mening over de juiste meting van IT-succes. Bijna de helft (49 procent) van de managers beschouwt reactietijd/prestaties als de belangrijkste graadmeter. Maar slechts 27 procent van de IT-managers is het hiermee eens. Zij richten zich meer op up-time en kostenbeheersing. Een snellere introductie van diensten is belangrijk, toch kiest de overgrote meerderheid van de respondenten voor een oplossing die hun belangrijkste bedrijfsproces met niet meer dan een kwart (25 procent) verbetert.

“Dit onderzoek geeft duidelijk aan dat de huidige IT-infrastructuur een onoplosbare puzzel is geworden, het is eenvoudigweg te complex en opgebouwd uit te veel verouderde en niet-geïntegreerde modules”, zegt Randy Clark, CMO bij UC4 Software. “Bedrijven geven miljoenen uit om verouderde systemen te integreren of om te blijven draaien met langzame en onvoorstelbaar inefficiënte systemen. Systemen die bovendien geen goed inzicht bieden in bedrijfsprocessen en die constant tijd vragen van IT-medewerkers om brandjes te blussen.”