Redactie - 27 oktober 2012

Ondernemers kunnen meer halen uit website


Onderzoek wijst uit dat maar weinig ondernemers tevreden zijn over hun positie op Google. Daarnaast heeft maar een kwart van het MKB haar website aangepast voor mobiel en zijn ondernemers zich er überhaupt niet goed van bewust dat zij omzet kunnen genereren via hun website. Er zijn dus nog veel kansen voor MKB'ers in de online wereld.  

MKB'ers zijn veel tijd kwijt met bijhouden website
Ruim 75 procent van de MKB'ers heeft een website en vindt het belangrijk dat deze website goed vindbaar is op Google. Echter, slechts 36 procent geeft aan tevreden te zijn met zijn plek in de zoekresultaten. Ook weten ondernemers over het algemeen niet hoe zij deze positie kunnen verbeteren. Het actueel houden van de informatie die op hun website wordt gepubliceerd doen ondernemers veelal zelf. 21 procent geeft aan dit uit te besteden. Uit het onderzoek blijkt dat ondernemers hier veel tijd aan kwijt zijn waarvan 30 procent aangeeft dat dit kan oplopen tot meer dan 4 uur per maand.  

Link tussen website en omzet wordt vaak niet gelegd
Het genereren van omzet via een website is voor veel MKB'ers geen vanzelfsprekendheid. Bijna de helft van de ondernemers denkt geen (directe dan wel indirecte) omzet te genereren via zijn website. Als men wordt gevraagd naar het binnenhalen van nieuwe klanten via de website, wordt daar veel positiever op geantwoord. Slechts 23 procent geeft aan geen nieuwe klanten uit zijn website te halen. Nadat deze cijfers nader zijn onderzocht is gebleken dat 38 procent van de ondernemers heeft aangegeven geen omzet uit zijn website te halen, maar wel nieuwe klanten. Hieruit kunnen we aannemen dat ondernemers klanten niet altijd gelijk stellen aan omzet. 

Dit zijn de belangrijkste conclusies uit een onderzoek van MKB kennissite BusinessCompleet.nl in samenwerking met DTG, waar 1092 MKB'ers aan deelnamen. Hiervan heeft 75 procent maximaal 5 werknemers in dienst.