Bijna vijftig procent van de gemeentelijke websites niet goed bereikbaar

Bijna vijftig procent van de gemeentelijke websites niet goed bereikbaar

Bijna vijftig procent van de gemeentelijke websites niet goed bereikbaar

16-10-2012

Bijna vijftig procent van de gemeentelijke websites niet goed bereikbaar


Gemeentes starten steeds meer projecten op om de diensten van de gemeentelijke overheid digitaal aan de burger aan te bieden. Burgers kunnen via een digitaal loket op de gemeentelijke website bepaalde gemeentelijke diensten aanvragen en/of producten afnemen. Klinkt als goed nieuws voor burgers, immers zijn zij niet gebonden aan de openingstijden van het gemeentehuis en kunnen zij desgewenst ieder uur van de dag bijvoorbeeld een subsidieaanvraag indienen of bestemmingsplannen inkijken. Maar wat als de website niet bereikbaar is?

Nieuwsgierig naar de bereikbaarheid van de websites van Nederlandse gemeentes heeft Uptrends over de periode van 22 augustus tot en met 8 oktober 2012 onderzoek gedaan naar de bereikbaarheid van 395 gemeentelijke websites. Gedurende de onderzoeksperiode zijn iedere 5 minuten de voorpagina’s gecontroleerd vanuit een wereldwijd netwerk van 100 controlestations.

Bij aanvang van het onderzoek zijn de websites onderverdeeld in vier categorieën:

  • Websites van gemeentes met meer dan 100.000 inwoners (19)
  • Websites van gemeentes met tussen de 50.000 en 100.000 inwoners (43)
  • Websites van gemeentes met tussen de 25.000 en 50.000 inwoners (135)
  • Websites van gemeentes met minder dan 25.000 inwoners (196)

Bij een vergelijking van de groepen websites onderling is vast te stellen dat, tijdens de onderzoeksperiode, de websites van de kleinere gemeentes het beste bereikbaar waren, gevolgd door de grootste gemeentes.
 
Uit het bereikbaarheidsonderzoek van gemeentelijke websites uitgevoerd door Uptrends kunnen verder de volgende conclusies worden getrokken:

  • De gemiddelde bereikbaarheidsscore van alle gemonitorde websites is 99,72% hetgeen neerkomt op een gemiddelde onbereikbaarheid van 3,3 uur per website gedurende de onderzoeksperiode.
  • 194 van de 395 gemonitorde websites (49,1%) voldoet niet aan een bereikbaarheidsscore van 99,90%. Een bereikbaarheidsscore van 99,90% komt overeen met een onbereikbaarheid van 8 uur en 46 minuten per jaar.     
  • De website van de gemeente Zwijndrecht was de minst bereikbare website met een bereikbaarheidsscore van 91,49%. Gedurende de onderzoeksperiode was deze website 98,1 uur niet bereikbaar voor haar burgers en bezoekers.   
  • De Zuid-Hollandse gemeente wordt gevolgd door Oegstgeest (94,73%; 60,7 uur), Schiedam (95,76%; 48,9 uur), Haarlemmermeer (97,23%; 31,9 uur) en Winterswijk (97,45%; 31,9 uur).     
  • In relatie tot een in april 2011 door Uptrends uitgevoerd bereikbaarheidsonderzoek is de bereikbaarheid van de gemeente Zwijndrecht en Schiedam verslechterd. De bereikbaarheidsscores van deze gemeentes waren in april 2011 respectievelijk 95,2% en 96,1%.     
  • 55 websites (13,9%) voldoen aan de norm met een bereikbaarheidsscore van 99,98% tot 100%.     
  • Met een bereikbaarheidsscore van 100% waren 15 websites (3,8%) te allen tijde bereikbaar gedurende de onderzoeksperiode.
  

Terug naar nieuws overzicht