Redactie - 04 oktober 2012

Geïntegreerde inzet van analytics levert aantoonbaar betere resultaten


Intuïtie is niet langer genoeg. Als gevolg van de toenemende druk om steeds sneller resultaten te behalen, doen steeds meer managers een beroep op datagedreven besluitvorming en technologie. In een recent onderzoek van Harvard Business Review, in samenwerking met SAS, zegt 70% van de organisaties die analytics organisatiebreed inzetten, dat zij betere financiële resultaten bereiken en een hogere productiviteit, lagere risico's en een snellere besluitvorming. In datagedreven bedrijven, zijn werknemers bovendien proactiever en creatiever. Zij genereren een stroom aan nieuwe ideeën. Managers gebruiken vervolgens analytics om die ideeën te testen, feedback te leveren en samenwerking en innovatie te stimuleren.

Eén groep respondenten uit het onderzoek onderscheidt zich van de rest, de Analytics Leaders. Zij zijn ervaren gebruikers van analytics die hun beslissingsproces inzetten als integraal onderdeel van een datagedreven cultuur en hiermee betere financiële resultaten bereiken. Deze organisaties kenmerken zich door:

•    een hoog niveau van analytische volwassenheid
•    een datagebaseerde besluitvormingscultuur
•    transparante besluitvorming
•    bedrijfsbrede besluitvormingsprocessen
•    meer gebruik van analytics in real-time decision making
•    nadruk op het gebruik van managersinzichten als aanvulling op de data
•    voortdurend verfijnen en testen van nieuwe ideeën

Volgens HBR mag 11% van de respondenten zich zo’n Analytics Leader noemen. Het is opvallend dat deze organisaties allemaal dezelfde specifieke aanpak van besluitvorming kennen, ongeacht land van herkomst, bedrijfstak en bedrijfsomvang.
Veel van de respondenten geven aan dat ze door het gebruik van analytics in een datagedreven cultuur, niet alleen sneller beslissingen nemen, maar ook betere. “De economie is zo competitief dat je analytics wel móet gebruiken om te concurreren”, zegt Christopher C. Williams, strategy executive van J.P. Morgan Chase. “Organisaties die zijn overgestapt op feitengebaseerde besluitvorming – aangescherpt en aangevuld door managersinstinct – nemen gewoonweg betere beslissingen dan zij die puur op buikgevoel werken. Wat de succesvolle bedrijven onderscheidt is dat ze een analytics ecosysteem inrichten waarin ze de bijdrage van analisten maximaal benutten. Hierdoor begrijpen executives de onderlinge verbanden en de herkomst van hun besluiten en kunnen ze betere beslissingen nemen dan voorheen.”
Opvallend is ook dat deze koplopers analytics veel vaker inzetten voor real time decision making, bijna een kwart meer dan bedrijven die analytics maar incidenteel toepassen. Edgar Pors, Senior Channel Manager van Ziggo stelt over de inzet van analytics voor real time decision making: "Met Real Time Decision Manager halen we niet alleen meer rendement uit het klantcontact, maar verbeteren we ook de klantloyaliteit en -tevredenheid door passend advies en een betere kwaliteit van het gesprek.”