Redactie - 27 september 2012

Tablets en smartphones zorgen voor miljoenen euro’s aan impulsaankopen


Dankzij de razendsnelle opmars van smartphones, iPads en andere tablets zijn consumenten in het Verenigd Koninkrijk met elkaar tot wel 1,25 miljard euro per jaar meer kwijt aan impulsaankopen. Dit blijkt uit onderzoek dat Rackspace in augustus 2012 heeft uitgevoerd. Bijna de helft (48 procent) van de respondenten die gebruikmaken van een smartphone of tablet geeft toe dat ze dankzij die apparaten vaker opportunistische online aankopen doen en zo, een slordige 329 pond per jaar extra uitgeven.

Van alle onderzochte mensen in het Verenigd Koninkrijk zegt 17 procent dat het gebruik van mobiele apparaten hun ‘on-the-spot’-aankopen heeft bevorderd. Van deze groep zegt 71 procent dat de reden daarvoor ligt in het feit dat het zo simpel is en de technologie zo makkelijk in gebruik is. Meer dan een kwart vindt zelfs dat het shoppen via hun smartphone de ervaring van shoppen in een winkel overstijgt.

Korting
Het onderzoek van Rackspace laat zien dat veel mobiele winkelaars technologie gebruiken in hun zoektocht naar de beste koopjes en aanbiedingen. Bijna een derde (32 procent) geeft toe dat de belangrijkste reden voor hun impulsaankopen de kortingscoupons zijn waarmee ze flink kunnen besparen. Ook wordt duidelijk dat de jongere generatie veel vaker online zaken doet dan de 55-plussers (62 versus 32 procent).

“Steeds meer consumenten gebruiken hun mobiele apparaten voor online aankopen, retailers moeten er alles aan doen om hen daarbij de juiste informatie voor te schotelen en een goede ervaring te bieden ongeacht het apparaat dat ze gebruiken”,  aldus Duncan Hallas, COO van Netbiscuits, een platform voor het ontwerpen en aanbieden van mobiele web apps. “Dit onderzoek toont aan dat wanneer bedrijven er niet in slagen een mobiele shopping-ervaring aan te bieden die voldoet aan de hoge eisen van de klant, ze het risico lopen dat klanten naar een concurrent gaan die zijn zaakjes beter op orde heeft. Omdat wij meer dan 110.000 web apps op ons platform hosten die elke maand goed zijn voor meer dan 10 miljard page views, weten wij als geen ander hoe belangrijk een goede mCommerce-strategie is.”

Lunchpauze
Enkele opmerkelijke resultaten van het onderzoek waren dat bijna een op de vijf respondenten (18 procent) zijn online impulsaankopen doet op het werk, tijdens de lunchpauze. Maar al met al doet 62 procent zijn aankopen via tablet of smartphone toch liever thuis. De meest populaire tijd om online aankopen via mobiele apparaten te doen is tussen 19.00 uur en middernacht.

Kleding is de populairste impulsaankoop voor 41 procent van de winkelaars, gevolgd door boeken (35 procent), muziek (32 procent) en eten, dat bijvoorbeeld thuis bezorgd wordt (14 procent). Vrouwen kopen over het algemeen kleding (47 procent) en de kans is groter dat mannen in plaats van vrouwen muziek kopen (38 procent).

Opslaan creditcardgegevens
Ondanks dat veel consumenten veelvuldig gebruikmaken van mobiel winkelen zegt 60 procent van de respondenten juist niet online te winkelen via een smartphone of tablet. Bij doorvragen blijkt dat de reden hiervoor is dat ongeveer een kwart (27 procent) van deze groep grote vraagtekens zet bij de veiligheid en 84 procent doet zijn online aankopen liever gewoon met de pc of mac.

Veiligheid
E-retailers doen er verstandig aan de veiligheid van hun diensten serieus te nemen want meer dan de helft (59 procent) van de onderzochten die over een smartphone of tablet beschikt heeft problemen met het online opslaan van zijn creditcardgegevens. Bijna een kwart (22 procent) van de respondenten is bang dat de retailer zijn gegevens deelt met anderen en meer dan een derde (37 procent) geeft toe dat ze toch gebruikmaken van de diensten ondanks dat ze er grote bezwaren tegen hebben.

Van de 29 procent van de respondenten die geen creditcardgegevens online opslaat zeggen twee op de vijf (43 procent) dat ze meer zouden besteden via hun smartphone of tablet als ze zich beter zouden voelen over het opslaan van hun gegevens.

Angelo Dijkstra, Regional Manager Rackspace Benelux zegt: “Niet alleen de Britten zijn koopjesjagers, wij Nederlanders kunnen er ook wat van. En de honderdduizenden smartphones en tablets maken het makkelijker dan ooit voor mensen om altijd en overal aankopen te doen. Voor retailers is dat in principe goed nieuws natuurlijk, maar dit onderzoek voorziet hen ook van wat aanvullende inzichten. Er moet nog flink gewerkt worden aan het beeld dat online winkelen met een mobiel apparaat minder veilig is dan met bijvoorbeeld shoppen via een pc.”

Battle of the brands
Welk telefoonmerk doet het nu het beste als het gaat om mobiele aankopen? De iPhone is heer en meester in het Verenigd Koninkrijk als het gaat om mobiel winkelen. Een goede 69 procent van de consumenten met een iPhone gebruikt deze om online te shoppen. In het geval van Android is dat 37 procent, 32 procent van de Windows Phone-gebruikers doet dit wel eens en 33 procent van de mensen met BlackBerry koopt wel eens wat online via zijn smartphone.

   

Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024 Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024
Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024